Advokatene i firmaet Wiersholm, Mellbye & Bech lover mye når de nå skal lansere boken Infomediarett i februar.
I forhåndsreklamen skriver firmaet at boken skal være "et juridisk oppslags- og oversiktsverk for alle som arbeider i infomediabransjen" og at boken "inneholder de viktigste lovene, forskriftene og annet regelverk som angår infomediabransjen."
Firmaet har involvert en del av advokatene sine som bidragsytere til de ulike kapitlene, og det er advokatfullmektig Magnus Ødegaard jr. som står oppført som redaktør av referanseverket.
Boken er spesielt siktet inn mot jurister, ledere og andre som arbeider innenfor IT, kultur, medievirksomheter, forvaltning og telekom.
- Vi har jobbet lenge med å samle lovgivningen og referansene på området, sier Ødegaard som tidligere har gitt ut boken "Opphavsrett i en digital verden" i 1997. Ifølge Ødegaard er det første opplaget på 1500 bøker nå utsolgt fra forlaget og sammen med medforfatter Anders M. Wagle planlegger de neste år å lage en ny og oppdatert utgave av akkurat den boken.
Når det gjelder det kommende verket, Infomediarett, har Wiersholm vært så forutseende at de har laget et eget nettsted som de refererer til. Boken er oppdatert til august 2001 og har mange referanser til bokkilder og pekere på Internett. Ved å la to ulike medier fungere sammen, håper de å holde bokversjonen oppdatert gjennom endringer i lovverkene og praksis som garantert vil komme.
- Vi har tatt for oss hele IT-retten og dekker temaer som datakriminalitet, personvern, opphavsrett, varemerkelovgivning og domenenavn. Vi har tatt for oss nasjonale regler og forskrifter hvor norske domstoler kan dømme og norsk rett kan anvendes, opplyser Ødegaard til digi.no.
Men selv om boken først og fremst skal fungere som et referanseverk, og Ødegaard jr. påstår at de kunne ha puttet mye mer inn, er den likevel blitt på hele 640 sider til en pris på 498 kroner.