Det skriver Dagens Næringsliv i dag.
Årsaken til annonsenekten er at Jobline er konkurrent til rubrikkaktøren FINN.no som er eid av Aftenposten og også frontes som merkevare i avisen egne rubrikkspalter.
Jobline ville kjøre en annonsekampanje i Aftenposten for å markere skifte av merkenavn til Monster med to halvsides annonser, men annonseavdelingen i avisen sa stopp. Begrunnelsen fra annonsedirektør Pål S. Øverby er at de ikke tar inn annonsører fra aktører som angriper eget forretningsområde.
En avgjørelse i Konkurransetilsynet i 1998 ga Aftenpostens proteksjonistiske innstilling medhold. Den gang var det internettkonkurrenten Eiendomsnett (i dag tinde AS) som ble nektet annonsering i eiendomsmarkedet.
I hele 1997 og 1998 lå Eiendomsnett i krig med Aftenposten i forhold til rubrikktjenestene vis@visen som senere ble døpt om til FINN.
Les hele historikken her:
-
Eiendomsnett: - Villedende markedsføring fra Schibsted
Eiendomsnett fyrer løs mot Aftenposten
Konkurransetilsynet ga Aftenposten medhold
Markedssjef Eva Bredesen i Monster sier hun kunne hatt forståelse for avgjørelsen hvis det dreide seg om vedvarende annonsering, men opplyser til Dagens Næringsliv at de har bedt en advokat å se på saken.
Øverby på sin side mener at de er i sin full rett til å beskytte FINNs posisjon som nummer én i rubrikkmarkedet.