– Kundene våre kan nå oppdatere seg på avganger i appen. Det har vært noen forsinkelser, men stort sett går alt som normalt, sier Eilif Swensen, pressekontakt i Ruter, til NTB.
Det var en IT-feil hos det nordiske kollektivselskapet Nobina som skapte forsinkelser for bussene både i Norge, Danmark, Finland og Sverige.
I 13.30-tiden opplyser Nobina til NTB at selskapets IT-team har iverksatt en midlertidig løsning, som betyr at systemene nå er i drift igjen.
– Det pågår intensivt arbeid for å kartlegge den underliggende årsaken til problemer, sier Jonatan de Koter, kommunikasjonsansvarlig i Nobina Norge.
Han sier at trafikken ventes å gå som normalt ut dagen. Ruter har siden 10-tiden klart å koble seg til systemet som viser når bussene kommer og hvor de er.
Nobina drifter noen av bussene til Ruter, selskapet som står for det meste av kollektivtrafikken i Oslo.
Tung til Stortinget: – Alle fire Telenor-hendelsene utløst ved planlagt vedlikehold
Forsinkelser
Ruter skriver på sine nettsider at flere avganger er forsinket opptil ti minutter på grunn av dataproblemer på bussen, ifølge Aftenposten.
Knut-Martin Løken, pressevakt i Ruter, bekrefter overfor avisen at problemene til Ruter skyldes Nobinas problemer.
– Nobina har store IT-utfordringer, så de får per nå ikke info om hvilke avganger som kjører. Dette er en stor utfordring for vår samordningssentral, sier Løken.
Rammer flere steder
Ifølge Karine Nordseth, direktør i Nobina Norge, har problemene skapt trøbbel for bussene både i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
– Vi har veldig store forstyrrelser. Vi savner internettoppkobling, og det innebærer stor påvirkning på all vår trafikk. Det påvirker systemene til alle våre kjøretøy, planlegginger og skjema, sier Niklas Torslund hos Nobinas pressetelefon til TV 4.
Finske Yle melder at 48 bussruter i Helsingfors-regionen er rammet av IT-problemene mandag morgen, og at det har ført til forsinkelser og innstillinger i den finske hovedstadens kollektivtrafikk.
VG har hørt med busselskapene som drifter i flere av de store byene. I Stavanger, Bergen, Trondheim og Kristiansand er ikke bussene rammet av dataproblemene. Det opplyser pressekontaktene i Kolumbus, AtB, Skyss og Akt.
Mener de har overbetalt med millioner for feilslått IT-system