Informasjonsdirektør Anne Lise Gjetvik i Aftenposten opplyser til digi.no at det blir omstruktureringer i nettvirksomheten til avisen.
I forbindelse med en børsmelding fra Schibsted ASA om en ny runde med kutt (100 ansatte) i papiravisen, kom også meldingen om omstruktureringer i multimediadelen, uten at det var spesifisert hva dette innebar.
Annonseselskapet PrimeTime.net og alt salgsarbeidet blir nå lagt over i Aftenposten Multimedia.
Det er usikkert hvor mange av de 11 ansatte som mister jobben, men det som er klart er at alt salget skal videreføres i ett selskap.
PrimeTime er 100 prosent eid av Aftenposten og ble etablert den 1. januar 2001. Selskapet skulle i utgangspunktet ikke bare selge for Aftenposten-tjenester på nett, men fikk også en kontrakt med konkurrenten A-pressen, en avtale som ble terminert i sommer.
Les saken her:
Nå legges altså selskapet død som eget aksjeselskap, etter knappe to års drift.
- Vi trenger tydeligere fokus og ansvarsforhold på multimedievirksomheten vår. Med mindre administrasjon sparer vi dessuten kostnader, sier Gjetvik.
Ifølge informasjonsdirektøren er målet for Aftenposten Multimedia å gå i balanse i 2004.
Redaktør Sverre Amundsen (bildet) i Aftenposten.no forteller at kabalen ennå ikke er lagt i forbindelse med integrasjonen, men at man skikter på å spare både administrasjonskostnader og utnytte det tekniske miljøet bedre. Samtidig får man en ryddigere lederstruktur i multimedievirksomheten.
- Når vi nå legger PrimeTime inn under Aftenposten Multimedia blir det ryddigere. Vi har ikke tatt stilling til hvordan den nye organisasjonen skal se ut, men i budsjettet for neste år skal vi spare til sammen tre årsverk. Så får vi se hvor vi sparer inn dette, sier han til digi.no.
Amundsen vil ikke ut med hvordan minusbudsjettet ser ut for 2003, men tror på et godt 2004.
- Vi skal ha en vesentlig forbedring fra 2002 til 2003. Og jeg tror på balanse i 2004, sier redaktøren.
- Jeg er helt enig i trekket og mener det eneste fornuftige vi kan gjøre, sier daglig leder i PrimeTime, Gunnar Sellæg til digi.no. Han vil ikke spekulere i hvor kuttene vil komme, men presiserer at tre årsverk skal bli fjernet i Aftenposten Multimedia totalt sett. Det er altså ingen automatikk at 3 av 11 ansatte må gå fra PrimeTime.
- Spesielt lederstrukturen, hvor jeg har måttet gå via annonseavdelingen og Sverre Amundsen via sitt styre, er det naturlig at vi får ordnet opp i. Dessuten har vi den siste tiden i realiteten fungert som en utvidet annonseavdeling på nett for de tre store avisene i vårt nettverk og hatt mange eksterne tilbud underveis som vi har sagt nei til, sier han.