Bent Slyngstad er teamleder for telekomleveranse i Merkantildata-selskapet Eterra.
Han opplyser at Aftenposten har en Windows NT-basert telefoniløsning som styrer avisens kundesenter. Løsningen, som i dag ble slått ut av et datavirus, heter "Customer Interaction Centre" og er produsert av det amerikanske selskapet Interactive Intelligence.
digi.no skrev tidligere i dag om dataviruset:
Eterra har installert løsningen hos Aftenposten og har ansvaret for å rykke ut i tilfelle feil. Aftenposten har selv påtatt seg den daglige driften for systemet.
- Det er fire forskjellige NT-servere i nettverket til Aftenposten. Viruset som har rammet dem har tatt så mye av datakraften at serverne ikke greier å prosessere telefonsamtalene, opplyser ham.
Hvordan viruset har kommet inn i systemet, vet han ikke.
- Vi vet ikke hvor viruset stammer fra, men driver nå å scanner og renser opp i serverne. Akkurat nå har vi klart å få en av serverne ren igjen, og vi regner med å få opp systemet i løpet av én time, hvis ikke noe uforutsett skulle skje, sa han til digi.no rundt 13:30.
Rundt klokken 15 i ettermiddag, kom systemet på lufta igjen.
Han sier at viruset ikke har ødelagt selve installasjonen av maskinene, men innrømmer at Aftenposten tydeligvis har manglet skikkelig virussjekk for å kunne fange det opp.
- Vi har ikke det daglige driftsansvaret for disse serverne, men ansvar for oppetid og retting av feil. Jeg vet at Aftenposten har en fullverdig back-up og kan kjøre en roll-back hvis de ønsker det, sier Slyngstad til digi.no.