Den populære utleieportalen får nå frist ut august til å komme med forslag til hvordan praksisen kan endres slik at den kommer i overensstemmelse med EUs lovgiving.
Airbnb understreker at selskapet tar saken på alvor, og at det bestreber seg på ha en åpen og lett tilgjengelig praksis overfor kundene.


– Gjester blir gjort oppmerksomme på alle avgifter, deriblant servicegebyrer og skatter, før de bekrefter sin avgjørelse om å gjøre en bestilling, og vi vil jobbe sammen med myndighetene for å klargjøre punktene som tas opp, sier en talsmann for selskapet i en epost til NTB.
EUs forbrukerkommissær Vera Jourová framholder at nøyaktig samme forbrukervern gjelder på nett som ellers.
– Jeg mener det er EU-kommisjonens oppgave å presse innovative selskaper til å etterleve reglene. Vi må reagere sterkt når vi ser diskriminering, misbruk av dominerende posisjon og annen oppførsel som er i strid med konkurransereglene, sier hun.
(©NTB)