Ifølge Gartner var det rekordstor global vekst i leveransene av xDSL-utstyr (ADSL, SDSL, DSLAM osv.) i tredje kvartal. Det er ikke minst aggressiv DSL-utbygging (digital subscriber line) i Kina og en intensivert migrering til høyere hastighetsplattformer i Japan som driver DSL-veksten, viser Gartner-tallene.
Alt i alt ble det sendt ut 12,4 millioner DSLAM-enheter (digital subscriber line access multiplexer) fra utstyrsleverandørenes fabrikker i tredje kvartal - en økning på 182 prosent sammenliknet med samme periode året før, og en økning på 32 prosent i forhold til forrige kvartal i år.
- DSLAM-markedet domineres fortsatt av Alcatel, som tjener på sin brede kundebase, og Huawei som surfer på den raskt voksende kinesiske bredbåndsbølgen. For leverandørene i den andre rekke er utviklingen langt mer volatil, og det mest bemerkelsesverdige i siste kvartal er de sterke tallene for de japanske leverandørene, sier teleanalytiker Jouni Forsman i Gartner.
Ifølge Forsman utfordres originalutstyrsprodusentene nå sterkt på DSL til hjemmemarkedet av spesielt taiwanske nykommere, som gjerne leverer utstyr direkte til tjenesteleverandørene men med ISP-enes egen logo påklistret.
Når en ser på de globale utskipingstall på DSLAM hadde markedsleder Alcatel i tredje kvartal en markedsandel på 34,4 prosent, fulgt av nevnte Huawei med 17,7 prosent, og NEC med 8,8 prosent. På de neste plassene følger Sumitomo (6,6%), samt Siemens og Lucent (begge 5,4%), mens sekkeposten "andre" til sammen utgjør 21,6 prosent.
DSLAM-markedet er med andre ord svært konsentrert, de to største leverandørene deler over 52 prosent av markedet mellom seg.
DSLAM er typisk en boks som inneholder xDSL-linjekort, altså sentralutstyr. Enheten kan typisk lokaliseres på en sentralkontor og sitter på utsiden av kontorets svitsj.
I undersøkelsen skiller Gartner mellom DSLAM og CPE (customer premise equipment), der sistnevnte typisk vil være DSL-enheter som plasseres i hjemmet, på kontoret, kort sagt er en mottaker av xDSL-tjenester lokalisert ute hos sluttbruker. I dette markedet er tyske Siemens den klare markedsleder (12,8%), fulgt av NEC (9,2%), Thomson (8,6%), Westell (6,1%) og ZyXel (5,8%), ifølge Gartner.