FORBRUKERTEKNOLOGI

Aldersgrense til tross – halvparten av norske niåringer bruker sosiale medier

Norske barn får smarttelefon tidligere enn før, og hele sju av ti under aldersgrensen er på sosiale medier, viser en ny undersøkelse. KrF mener det må innføres en reell aldersgrense

Halvparten av niåringene bruker sosiale medier, og tilnærmet alle 13-åringer, viser undersøkelsen Barn og medier 2024.
Halvparten av niåringene bruker sosiale medier, og tilnærmet alle 13-åringer, viser undersøkelsen Barn og medier 2024. Foto: Colourbox
12. aug. 2024 - 07:18

«Til tross for at det er 13-års aldersgrense for å ha egen bruker på Snapchat, Tiktok, Facebook og Instagram, får et flertall av barna som bruker disse mediene egen bruker før de fyller 13 år», heter det i delrapporten «Barn og unges medievaner og tilgang til teknologi» som ble publisert mandag morgen.

Delrapporten er den første i undersøkelsen Barn og medier 2024, gjennomført av Verian på oppdrag fra Medietilsynet. Undersøkelsen gjennomføres hvert andre år. 3212 barn i alderen ni til 18 år på 122 skoler deltok i årets undersøkelse.

Et av hovedfunnene er at mange barn i ung alder får tilgang til sosiale medier. Halvparten av niåringene bruker allerede sosiale medier, og andelen øker med alder. Tilnærmet alle 13-åringer bruker sosiale medier, og totalt i aldersgruppen ni til 18 år ligger bruken på 86 prosent.

– Fungerer ikke

– Når mer enn 70 prosent av barn mellom 9 og 12 år er på sosiale medier selv om grensen er 13 år er det åpenbart at aldersgrensene ikke fungerer. Vi vet at barn blir for utsatt for blant annet grov vold og pornografi på sosiale medier. Det skal ikke en niåring måtte se, sier fungerende KrF-leder Dag Inge Ulstein til NTB.

Han mener løsningen er åpenbar:

– Det må innføres en reell aldersgrense på sosiale medier med verifiserbar pålogging. Dette handler om å gi foreldrene de verktøyene de trenger for å beskytte barna sine, sier Ulstein.

Foreldrene bestemmer hos nær halvparten

I undersøkelsen svarer 45 prosent av barna i alderen ni til 18 år at foreldrene har laget regler for hvilke sosiale medier de kan bruke, og 36 prosent oppgir at foreldrene følger godt med på bruken deres.

Barna har i år for første gang også blitt spurt om sitt daglige tidsbruk på ulike mobilaktiviteter.

36 prosent av barna i alderen ni til 18 år kan beskrives som storbrukere av sosiale medier på mobilen. Det vil si at de bruker mobilen i minimum tre timer daglig kun til å være på sosiale medier. Annen mobilbruk kommer i tillegg.

28 prosent regnes som storbrukere av serier og videoer på mobilen, mens 20 prosent er storbrukere av mobilspill. Samtidig er det kun 30 prosent av barna som svarer at de bruker for mye tid på mobilen.

Flere får mobil i ung alder

Det er flere barn i 2024 som får egen mobil i ung alder enn før, viser undersøkelsen. Andelen av ni- til elleveåringer som har egen mobil, har økt kraftig de siste ti årene og ligger nå på 94 prosent, mot 85 prosent i 2014.

I undersøkelsen kommer det fram at 62 prosent av ni- og tiåringene fikk sin første mobil allerede før de fylte åtte år. Dette er en sterk økning sammenlignet med de som i dag er 17 og 18 år gamle, der kun 35 prosent fikk sin første mobil før de fylte åtte.

I tillegg har omtrent halvparten egen PC eller datamaskin hjemme, eget nettbrett, egen TV og/eller egen spillkonsoll koblet til TV.

Elon Musk tok over som eier av Twitter i oktober 2022 og døpte om selskapet til X. Oppkjøpet av mediegiganten kostet Tesla-gründeren over 44 milliarder dollar.
Les også

EU mener X bryter digitallov og villeder brukerne

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.