Han ble ansatt som administrerende direktør i Neo Interaktiv den 1. oktober 1998. Selskapet var den gang eid av SOL, men ble etter tre måneder kjøpt av svenske Icon Medialab AB.
Arnesen startet i internettbransjen allerede våren 1996. I New Media Science hadde han et overordnet ansvar for selskapets kundeprosjekter og et fagansvar for selskapets konsulentvirksomhet.
Nå skal han altså slutte i selskapet han selv var med på å bygge under merkevaren Icon Medialab i Norge.
Merkevaren forsvinner, og det samme gjør sjefen.
- Vi kjøpte fire selskap på veien og vokste fra 25 til 134 ansatte. På veien skilte vi ut publiseringsselskapet io, det som i dag er Escenic, mimrer han. Escenic er i dag et selskap som har mange av de største medieselskapene som kunder på sitt publiseringsverktøy for Internett. Nå er også det selskapet solgt til WM-data og WM-data får en 15 prosent eierandel i Escenic.
- Jeg kommuniserte tidlig til WM-data at jeg så på dette som et fint punktum for en spennende jobb innen nettkonsulentverdenen. Det kunne vært naturlig å slutte etter at vi la frem et knallresultat i 2000, men jeg valgte å bevise over meg selv og andre at jeg ikke bare var en dotcom-leder, sier han til digi.no.
Dermed ble Arnesen også med på hele nedturen i internettbransjen.
- Det var tøft, men vel så lærerikt. Jeg lærte hvor viktig og hvor vanskelig salg er. Jeg lærte dessuten hvor viktig det er å tvinge seg selv til å ta de vonde og vanskelige valgene. Man må rett og slett skjære gjennom i forhold til sitt eget følelsesliv, sier Arnesen som berømmer den kjernen av medarbeidere som har fulgt med og vært lojale hele veien.
- Det har vært en av de store styrkene i Icon Medialab. Vi har hatt en god og åpen dialog oss imellom, og hver enkelt har følt at de har hatt innflytelse i prosessene, mener han.
Arnesen er også veldig fornøyd med at det var mange som banket på døren da det ble klart at morselskapet i Sverige ville selge den norske virksomheten i forbindelse med fusjonen med nederlandske Lost Boys.
Les sakene her:
- Vi hadde mange beilere. Det er hyggelig at vi blir oppfattet som såpass seriøse i markedet. Og løsningen vi fant var blant de beste. WM-data satser mye på det offentlige, er langsiktig med god soliditet, sier han.
- Det blir ikke for traust og kjedelig for Icon Medialab?
- Det ville vært utenkelig at vi i 1999 skulle bli endel av WM-data. Men markedet har utviklet seg, det samme har de to selskapene. I dag er det helt naturlig at vi slår virksomhetene sammen, mener Arnesen og legger til at med 250 norske ansatte før fusjonen finnes det allerede en del subkulturer i WM-data-systemet.
Icon skal bli et datterselskap av Consulting-delen og kommer til å danne sin egen subkultur, sammen med de ansatte som jobber på virksomhetsområde innen fusjonspartneren.
Til tross for nedturen med alle dotcom-boblene som nå er sprukket, er Arnesen optimistisk på vegne av Internett.
- Internett som medium skaper vanvittige effektiviseringsgevinster, ikke minst innen offentlig sektor. Dette er helt uforandret, mener mannen som fortsatt ikke kan lage sin egen hjemmeside etter seks år i web-bransjen.
- Jeg er ikke i stand til å bygge min egen hjemmeside skikkelig. Det må jo bety at jeg har hatt gode folk rundt meg som har kunnet gjøre det, sier han med en latter.
Det betyr at Arnesen muligens ikke vil få en hvilken som helst jobb innen nettbransjen - hvis han bestemmer seg for å fortsette innen samme bransje. Men det vet han ikke ennå.
Det eneste han vet er at Icon-eventyret er slutt.
Fra i dag.