Dermed kan den kinesiske IT-giganten skilte med 14 lokasjoner, som skal dekke alle verdens viktigste økonomiske områder.
Inntoget på det europeiske markedet for skytjenester skjer i form av et strategisk samarbeid med Vodafone, blir det opplyst i en pressemelding.
Anlegget ble startet opp i den tyske byen Frankfurt i går. Samme dag etablerte de nye datasentre i Dubai, Australia og Japan.
Går i strupen på Amazon, Google, Microsoft, IBM osv.
I likhet med vestlige konkurrenter så tilbyr også Alibaba et sett av tjenester i nettskyen, herunder utleie av skalerbare virtuelle servere, nettverk, lagring og så videre.
Alibaba ble grunnlagt av kineseren Jack Ma i 1999, først som en B2B-netthandelportal som knyttet produsenter og fabrikker i Kina med utenlandske innkjøpere.
I tur og orden har de vokst og etablert virksomhet som blant annet auksjonsnettsted, betalingstjenester og netthandel rettet mot forbrukere.
Først ved tiårsjubileet i 2009 ble nettskyvirksomheten etablert i form av Alibaba Cloud, som også går under navnet Aliyun.
Den samme infrastrukturen som konsernets nettjenester og ehandel kjører på, tilbys i form av en offentlig skyplattform, der de selger ledig datakapasitet. Dette er noe vi kjenner igjen fra blant annet Amazon og Google.
Utleie av datakraft, nettverk og lagringstjenester i nettskyen kan bli et marked verdt 135 milliarder dollar årlig innen 2020, ifølge tall fra analyseselskapet Canalys.
Etter deres beregninger spås Alibaba Cloud å kapre 7,8 prosent av dette markedet. De ledende aktørene Amazon.com, Microsoft, IBM og Google vil samlet ta et kakestykke på 69,1 prosent, melder nyhetsbyrået Reuters.
Solgte for 150 milliarder – på ett døgn
Alibaba er større enn sine amerikanske motstykker, med bakgrunn i sin dominerende markedsposisjon i hjemlandet Kina, men da målt i omsetning basert i netthandel.
Konsernets inntekter vokser i et rasende tempo. I forrige kvartal økte omsetningen 55 prosent til 5 milliarder dollar. Det er mer enn Amazon og eBay til sammen.
Mens årets handledager «black friday» og «cyber monday» braker løs i USA til helgen, har kineserne allerede gjort unna sin langt større «global shopping festival» 11. november.
Alibabas nettbutikker skal i løpet av dette døgnet ha omsatt varer for anslagsvis 17,8 milliarder dollar, ifølge anslag gjengitt av CNBC. Det tilsvarer over 151 milliarder norske kroner.
Verdens største netthandelaktør vet å bruke dette i markedsføringen også av skytjenestene sine. Selskapet oppgir nå rekord med i høyden 175.000 kjøpetransaksjoner per sekund i forbindelse med årets handlefest.