Allerede ved 16-tiden var det klart at årets «singles day» som faller på datoen 11.11 ville bli tidenes største.
Da tellerne stoppet ved midnatt søndag hadde Alibaba solgt varer for 213,5 milliarder kinesiske yen eller drøyt 259 milliarder kroner.
Alibaba gjennomførte i går sin årlige shoppebonanza for 10. året på rad. Den nye rekorden for dagsomsetning er 27 prosent høyere enn i fjor. Veksten er lavere enn i fjor da de økte salget med 39 prosent.
Dette er basert på varer og tjenester solgt via samme plattform, men av en lang rekke underbruk, tilbydere og tredjeparter. Totalt var det 237 ulike merkevarer som solgte for minst 100 millioner kinesiske yen (drøyt 121 millioner norske kroner), opplyser Alibaba Group i en kunngjøring.
De oppgir videre at følgende ti land i går solgte mest til kinesiske kunder, i fallende rekkefølge: Japan, USA, Sør-Korea, Australia, Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Spania, New Zealand og Italia.
Singles day har for lengst blitt en stor handledag også i resten av verden. Også en lang rekke norske nettbutikker hadde søndag egne tilbudskampanjer, da det også var farsdag.
Den amerikanske netthandelsgiganten Amazon oppgir ikke sammenlignbare tall for sin Amazon Prime Day, som ble avholdt 16. juli. Analytikere regnet i forkant med en omsetning på minst 3,4 milliarder dollar, men noen fasit vites ikke. Konkurrenter som eBay, Target og Macy's forsøkte alle å lokke til seg kunder med egne tilbud i samme tidsrom.