Opera Software la i dag frem tallene for fjerde kvartal 2008. Det var på forhånd ventet at selskapet ville skilte med kraftig vekst, og det norske programvareselskapet skuffet ikke.
Totalomsetningen endte på 157 millioner kroner, en økning på 69 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Selskapet leverer dermed enda bedre enn analytikerne har sett for seg.
Resultatet endte på 31,1 millioner kroner, 17,5 millioner bedre enn fjerde kvartal i 2007. Også det bedre enn mange hadde ventet.
Nettleserkrigen er tøff og fordi konkurrenter som blant annet Internet Explorer, Chrome, Firefox og Safari tilbyr gratis må også Opera gi bort sin klient.
Hoveddelen av inntektene henter de derfor innen forretningssegmentet, og har lykkes godt med å selge inn selskapets produkter på en rekke internett-enheter. Omsetningen endte på 115 millioner kroner, opp 56 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2007.
Det ble kunngjort 12 nye mobiltelefoner som skal leveres med Opera innebygget i fjerde kvartal, ti av dem med Opera Mini og to med Opera Mobile. Samtidig valgte Nintendo å fortsette sitt gode kundeforhold og valgte Opera som nettleser til sin oppdaterte DSi-spillkonsoll.
Størst vekst kan selskapet likevel vise til i konsumentsegmentet, der inntektene i ifølge Opera Software mer enn dobles i perioden, sett opp mot samme kvartal i fjor.
Ifølge selskapet benyttes Opera Mini nå aktivt av 20 millioner unike brukere i måneden. Det er opp over 160 prosent sammenlignet med for ett år siden.
Veksten i virksomheten har gjort seg gjeldende også ved behovet for arbeidskraft. Selskapet har på ett år gått fra 462 til 627 ansatte.
Les også:
- [29.05.2009] Opera bader i penger
- [29.04.2009] - Google Chrome er ingen nettleser
- [24.03.2009] Svenskene slakter Opera
- [25.02.2009] Spår kraftig vekst for Opera