Ifølge den amerikanske nyhetstjenesten CNET News.com konsoliderer AltaVista nå sine operasjoner i hovedkvarteret i Palo Alto i California. AltaVistas stab i datterselskapet Shopping.com i Irvine i California skal reduseres, og de som får beholde jobbene sine må belage seg på å flytte til AltaVistas hovedkontor.
Målet med omrokeringen er å få AltaVistas virksomhet i Nord-Amerika til å gå med overskudd innen 31. januar kommende år.
- Vi er nå i en posisjon hvor vi kan rendyrke vår kompetanse på søketeknologi for både konsument- og businessmarkedet, sier AltaVista-sjef Rod Schrock i en pressemelding.
Den betydelige nedbemanningen er den andre AltaVista og moderselskapet CMGI gjennomfører på under fem måneder i sine bestrebelser på å ta opp konkurransen med de mer generelle web-portalene som AOL, Yahoo! og Microsoft Network. Ifølge AltaVista er det siste bemanningskuttet imidlertid ikke beordret av eierseselskapet CMGI, men gjennomføres på AltaVistas eget initiativ.
Analytikere CNET News.com har snakket med, uttaler at AltaVista nå gjør det eneste rette:
- Wall Street vil ikke lenger tolerere portalstrategier som innebærer at de skal være alt for alle. Når nå AltaVista sier de vil forsøke å være nettets ledende selskap på søketeknologi og -funksjonalitet, så er det en nisjefokus som synes å være riktig, sier analytiker Emily Meehan i Yankee Group til CNET News.com.
Web-pioneren AltaVista planla å gå på børs i april, men lanseringen ble utsatt da kapitalmarkedet, spesielt på Internett-området, tørket inn.