Det var på onsdag i forrige uke at det overraskende ble kjent at Compaq forhandlet om å selge AltaVista, den mest populære internasjonale søketjenesten i Norge. Lekkasjene fra forhandlingene overrasket markedet fordi Compaq tidligere har sagt at de skulle børsnotere AltaVista som et eget selskap.
Men siden den gang har Compaq havnet i økonomisk uføre og kvittet seg med en rekke toppledere. Trolig både for å kvitte seg med en ikke-strategisk divisjon og for å skaffe seg en kjærkomment pengeinnskudd.
CGMI kjøper ikke hele AltaVista, men en solid majoritet på 83 prosent. For 18 milliarder får selskapet med seg internett-butikken og auksjonstjenesten Shopping.com, skriver avisen Wall Street Journal.
_logo.svg.png)

De to selskapene skal også samarbeide på en rekke felter i fremtiden. Blant annet skal Compaqs Presario hjemme-PCer i fremtiden få en egen knapp som kaller opp AltaVista. Offentliggjøringen av oppkjøpet kommer dagen etter at Compaq avduket en større opprustning av AltaVista. (Se tidligere sak under.)