Da selvangivelsen ble tilgjengelig via Altinn i mars i år klappet løsningen sammen som følge av høyt press og en teknisk svikt i en cacheløsning. Svikten rammet særlig Kenneth fra Oslo. Det var nemlig hans side på Altinn som kom opp da folk i en kort periode skulle sjekke sine skatteopplysninger.
Dermed var skandalen et faktum. Ikke bare hadde Altinn problemer med å servere folk selvangivelsen. De viste også frem sensitive personopplysninger om en skatteyter. Kenneth ble ufrivillig symbolet på et statlig IT-prosjekt som hadde feilet.
Teknisk Ukeblad melder på sine nettsider at Kenneth søkte erstatning – og fikk det.
Han rettet via sin advokat et krav mot skattemyndighetene på 100.000 for seg selv og like mye for sin kone, hvis opplysninger også ble blottlagt som en konsekvens av feilen.
Skatteetaten var imidlertid ikke interessert i kravet og sendte det videre til Brønnøysundsregistrene, som drifter Altinn. De kunne ikke se at de hadde noen plikt til å betale erstatning, men valgte alikevel å gjøre det.
– Brønnøysundregistrene har kommet frem til at vi formelt ikke er erstatningspliktig i denne saken, men at vi likevel ønsker å utbetale oppreisning, kommenterer kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo i en e-post til Teknisk Ukeblad.
Men erstatningen ble bare på en brøkdel av kravet. Kenneth fikk tilbud om 15.000 kroner mens hans kone fikk tilbud om 5.000 kroner. Ifølge brevvekslingen mellom partene, som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til, har Kenneths advokat akseptert erstatningen.
Les også:
- [16.01.2013] Altinn vet ikke hva som skjedde
- [16.01.2013] Altinn har trøbbel igjen
- [28.03.2012] - Vi rakk ikke å «skru igjen krana»
- [20.03.2012] Ny skandale rammer Altinn