Det har lenge vært snakk om en konsolidering innenfor e-handelsbransjen. Etter det reine bonanza på dette feltet med et hav av nyetableringer, har bransjen fått en skikkelig smell i kapitalmarkedet.
For å fortsatt vokse har det vært nødvendig med en konsolidering, hvor oppkjøp og utstrakte samarbeid er en svært viktig ingrediens.
Amazon.com har nå inngått et samarbeid om å selge leker og videospill over nettet med en av markedslederne på området, Toysrus.com. Dette er nettdelen av den store lekegiganten Toys"R"Us.
I følge Wall Street Journal har de to partene inngått en ti år lang avtale. Avtalen går ut på at de to megahandlerne skal åpne en butikk for leker under Amazon.coms paraply. Butikken skal bære varemerket til begge selskapene.
Amazon.com la grunnlaget for sin vekst ved å bli den største bokhandelen i verden på nettet. Men selskapet har under gründer og toppsjef Jeff P. Bezos utviklet seg til å bli et kjempestort kjøpesenter. Nå omfatter vareutvalget mye mer enn bare bøker, blant annet elektriske artikler, mat og parfyme.
Dette trekket fra de toneangivende aktørene på markedet kommer etter at Toysmart, en nettsatsning fra Disney , måtte gi opp kampen. Grunnen er enkel. Stort budsjett til markedsføring, dyr distribusjon samt liten ordreinngang satte kroken på døren.
Amazon.com vil ikke gå i denne fellen, og allierer seg derfor med den tyngste aktøren i dette markedet.