For å lese mer om Amazons nye praksis, henvises kundene til adressen www.amazon.com/privacy-notice. På disse sidene opplyser Amazon at de nå påberoper seg retten til å selge opplysninger om enkeltkunders innkjøpsprofiler og andre personopplysninger dersom hele eller deler av selskapet skulle bli solgt.
Under avsnittet "Business Transfers" heter det: "[...] As we continue to develop our business, we might sell or buy stores or assets. In such transactions, customer information generally is one of the transferred business assets. Also, in the unlikely event that Amazon.com, Inc., or substantially all of its assets are acquired, customer information will of course be one of the transferred assets.[...]"
Amazon understreker imidlertid at så lenge selskapet forblir på nåværende eieres hender, vil den kundeinformasjonen nettbutikken sitter på ikke bli solgt til andre enn Amazons egne datterselskap.
Amazon lagrer en rekke opplysninger om sine kunder, blant annet kontaktinformasjon og personaliserte ønskelister (du kan lese mer om dette her), men tidligere har dette vært informasjon som selskapet har lovt å holde for seg selv.
Annonsenettverket DoubleClick Inc var tidligere i år ute i hardt vær på grunn av en særdeles aktiv innsamling av kundedata via cookies. Doublick har imidlertid vist vilje og evne til å ta folks bekymring for at personvernet på nettet er i ferd med å svekkes. Selskapet har blant annet inngått et samarbeid med en rekke andre datafirmaer i Privacy Leadership Initiative - et tiltak som mellom annet tar sikte på å bedre informasjonen til publikum om hvordan kundedata samles inn og behandles. Doubleclick har også ansatt en egen personvernsjef.
Les mer om DoubleClick-saken nedenfor:
Ikke fornøyd med publikums rettigheter
DoubleClick ansetter personvernsjef
Bill ber nettbransjen bedre personvernet
Kake-kikker tatt på fersken - legger seg flat
Næringsrike men ufordøyelige småkaker
Michigan saksøker DoubleClick
Personvernaktivister avviser DoubleClicks forsvarskampanje
Serverer småkaker for første gang i det amerikanske Senatet
Nettreklame: Foreslår felles europeiske kjøreregler
DoubleClicks nettsteder bombardert med e-post
Norske DoubleClick vet ikke hvor du bor