Det er knallharde tider for annonsenettverkene på Internett, både i Norge og internasjonalt. MTGs WebAd var det første som la på røret tidligere i år, for deretter å bli fulgt av Netpool som ble slukt av tyske AdLINK.
Nå er turen kommet til 24/7 Media Norge. For kort tid siden annonserte Stein Georg Lillemoen, som også leder den nordiske virksomheten til annonseselskapet, at de ønsket flere eiere, ikke minst fordi de skulle satse på nye virksomhetsområder.
Nå viser det seg at eiersituasjonen var mye mer labil enn som så.
Lillemoen opplyser at det etter et styremøte i det amerikanske morselskapet, 24/7 Media Inc, er bestemt at de trekker seg ut av Europa fullt og helt. Det innebærer at de etterlater seg 12 europeiske selskap i en desperat jakt etter investorer.
- Aksjekursen er lav. De trekker seg ut av Europa for å se om det kan hjelpe på den positive cash-flowen, sier Lillemoen som har kalt inn et revisjonsselskap (BDO) for å se på fremtidig drift og administrere virksomheten fremover.
På spørsmål om han luktet lunta allerede da han pratet med digitoday.no kort tid tilbake, sier Lillemoen:
- Jeg var forberedt på at eierne ønsket forskjellige løsninger i Europa med forskjellige fremtidige partnere. Jeg var imidlertid overrasket da de besluttet å trekke seg helt ut av driften i Europa. Det viktigste vi må gjøre nå, er å sikre driften i forhold til kreditorene, partnerne, kundene våre og selvfølgelig de ansatte, sier han.
- Jeg konstaterer at dette har skjedd, og det beste jeg kan gjøre utifra nåværende situasjon er å se på løsninger. Det har allerede vært betydelig pågang etter at nyheten ble kjent i ettermiddag, sier han og har stadig klokkertro på annonsekonseptet til 24/7 og nettannonsering generelt.
- Jeg innser at hele media- og telekombransjen har tøffe vilkår for tiden. Amerikanske selskaper jobber med korte tidshorisonter. Det som er viktig for meg er at vi har bygget opp et kanonbra team i Norge, sier han og hevder de ansatte i det norske selskapet kommer til å holde sammen, uansett hva som blir skjebnen til 24/7 Media Norge.
- Foreløpig er det vanlig drift for oss, men det ligger i kortene at vi må likvidere selskapet hvis vi ikke får eiere til videre drift innen kort tid.
- Dette skjedde fryktelig kjapt, nesten over natta. Kommer dette til å få noe etterspill for de amerikanske eierne?
- Det vil jeg ikke uttale meg om før jeg kjenner endelig utfall i saken. Det er derfor vi har innkalt et revisjonsfirma, for å få en nøytral part i saken som skal vurdere situasjonen, sier han.
I en melding fra Reuters heter det at 24/7 Media Inc. har kuttet fundingen av den europeiske virksomheten, for å spare kostnader, for å konsentrere seg om sin amerikanske kjernevirksomhet. Meldingen kommer tre måneder etter at annonseselskapet kuttet sin latinamerikanske virksomhet.