Washington Post.com skriver denne uken at Federal Trade Commission (FTC) har problemer med å godta praksisen med betalte søk på de fleste av de amerikanske søketjenestene på Internett.
FTC har sendt et brev til AltaVista, AOL Time Warner/Netscape, Direct Hit Technologies, iWon, LookSmart, Microsoft og Terra Lycos for å be dem merke de betalte reklamesøkeresultatene bedre i forhold til det redaksjonelle søket. Alle disse søketjenestene benytter seg av betalt plassering, der annonsører får muligheten til å komme høyt opp på søkeresultatene, alt ettersom hvilke søkeord nettbrukerne taster inn.
Problemet er at grensen mellom det betalte innholdet og det relevante søkeinnholdet viskes ut. Det skjer i de mange tilfellene hvor de betalte søkene ikke er tydelig kategorisert. 'Sponsored Links' er et eksempel på kategorisering som søkeselskapene benytter seg av for å kommunisere at resultatene av søkene er kjøpt og betalte.
Forbrukernes fremste vaktbikkje i USA, Ralph Nader, sendte en offisiell klage på praksisen allerede i fjor sommer gjennom interesseorganisasjonen Commercial Alert. Organisasjonen fritar kun vikrsomheten til den mest benyttede søketjenesten på Internett, Google og mener at andre aktører allerede er i ferd med å skjerpe seg.