Reparasjonsvennlighet er på agendaen som aldri før, mye på grunn av EUs store ambisjoner på området. Forbrukerorganisasjoner har også blitt mer bevisste på denne faktoren, og mange jobber med å komme til bunns i hvilke produkter som er enklest å fikse.
En av dem er en amerikansk forbrukerorganisasjon ved navn Public Interest Research Group (Pirg), som nå har presentet nye funn.
Nettstedet Ars Technica er blant dem som har skrevet om saken.
Macbook og Chromebook på bunn
Pirgs ferskeste «Failing the Fix»-rapport, som ble publisert forrige uke, tar for seg reparasjonsvennligheten til bærbare PC-er og mobiltelefoner fra flere av de største produsentene.
Rapporten baserer seg på data hentet inn fra Frankrike, som siden januar 2021 har krevd at alle selskaper må oppgi detaljert informasjon om hvor reparerbare elektroniske produkter er – og gi en endelig «poengsum».
På bunnen av listen denne gangen finner vi Apples bærbare Macbook-modeller, nærmere bestemt både M1- og M2-utgavene av 13-tommersmodellene Macbook Air, samt M3-versjonen av Macbook Pro på 16 tommer.
Disse får samlet sett en poengsum på begredelige 4,3 av 10 i rapporten, noe som kun holder til bunnkarakteren «D».
De rimelige Chromebook-maskinene er heller ikke spesielt enkle å fikse, ifølge rapporten. Pirg tok for seg 10 Chromebook-modeller fra produsentene Acer, Asus, Dell og HP, og disse fikk en gjennomsnittlig poengsum på 6,3 av 10 – der gjennomsnittet for alle bærbare PC-er var 7,0.
I den andre enden av skalaen finner vi Asus' Zenbook-modeller, nærmere bestemt Zenbook Pro 14, Zenbook S13 og Zenbook 14. Disse fikk en sum på 7,7 av 10, som holdt til karakteren «B+»
Liten spredning blant mobiler
Ikke langt bak følger Acer-seriene Aspire Veri, Aspire 3 og Nitro 3, som ble tildelt en poengsum på 7,3, som tilsvarer bokstavkarakteren «B».
Pirg-rapporten tar også for seg reparasjonsvennligheten til mobiltelefoner, men her var karakterspredningen mye mindre. Motorola inntok førsteplassen med modellene Moto G 5G, Edge 30 fusion og Razr, som samplet fikk poengsummen 6,3 av 10 og karakteren «C+».
På bunnen av listen ligger Samsung Galaxy-modellene A14, A25 og A54, som får 5,0 og «C-». Googles Pixel-modeller og Apples Iphone 13, 14 og 15 fikk begge poengsummen 5,7 og bokstavkarakteren «C».
En av hovedkonklusjonene i rapporten er at mobiltelefoner gradvis blir enklere å fikse, mens bærbare PC-er fremdeles har langt igjen. Som et resultat ønsker Pirg velkommen de nye «rett til å reparere»-reformene.
– Å kreve at selskaper gir tilgang til deler og serviceinstruksjoner, i tillegg til nødvendige programvareverktøy, vil heve reparasjonspoengsummene over hele spekteret og resultere i at flere produkter blir fikset, med mindre elektronisk avfall, skriver organisasjonen.
Som Digi.no nylig fortalte, er EU nå i ferd med å ferdigstille det kommende «rett til å reparere»-direktivet, som inneholder konkrete punkter til hvordan produkter skal gjøres enklere å fikse.
Lar kundene reparere flere produkter selv – snart kommer ordningen til Europa