BEDRIFTSTEKNOLOGI

– Android 3.0 var en nødlanding

Ble laget for å dekke etterspørselen, ikke for å skape den.

Honeycomb-utgaven av Android var en nødløsning som først og fremst ble laget for å hindre at eldre Android-versjoner skulle brukes på nettbrett.
Honeycomb-utgaven av Android var en nødløsning som først og fremst ble laget for å hindre at eldre Android-versjoner skulle brukes på nettbrett. Bilde: Google
21. okt. 2011 - 07:19

Google har nærmest blitt latterliggjort etter at selskapets Android-sjef, Andy Rubin, nylig fortalte at det bare har blitt solgt omtrent seks millioner Android-baserte nettbrett så langt, hvorav omtrent 3,4 millioner basert på Android 3.x Honeycomb. Til sammenligning solgte Apple over 11 millioner nettbrett i forrige kvartal.

Mye tyder på at Google til tross for dette er mer enn fornøyd med salget. Rubin sa selv at det er «en sunn begynnelse».

Årsaken til dette er at nettbrettløsninger etter alt å dømme ikke er et spesielt stort satsingsområde for Google. Selskapet har tvert imot nærmest blitt presset inn i dette markedet av sine Android-partnere som allerede var i gang med å lage Android-baserte nettbrett basert på Android 2.x.

I et intervju med thisismynext.com, sier Matias Duarte, som er Googles sjef for brukeropplevelse i Android, at Honeycomb, var en form for nødlanding. Honeycomb, altså Android 3.x, var den første Android-utgaven beregnet for nettbrett. Men også kun for nettbrett.

– Du kom fram, «puh, okay, overlevde det», og når vi var ferdige, sa vi «hva er det neste?», sier Duarte.

– Med Honeycomb jukset vi. Vi kuttet svingen for all støtte for mindre enheter. Det er den eneste årsaken til at vi ikke har gjort den til åpen kildekode, sier han. Google har nemlig vært redde for at mobilleverandører skulle ta i bruk Android 3.0 Honeycomb i smartmobiler, noe den ikke er laget for. Det er derimot Android 4.0 Ice Cream Sandwich, som ble lansert denne uken for både nettbrett og smartmobiler. I praksis betyr dette også at Google vil slippe kildekoden til denne versjonen om ikke så lenge.

– Honeycomb ble et resultat av at vi trengte å få ut nettbrettstøtte. Vi behøvde ikke bare produktet, men enda i enda større grad enn produktet – byggesteinene slik at folk kunne slutte å gjøre tåpelige ting som å ta en brukergrensesnitt for mobiler og strekke det ut til et ti-tommers nettbrett, sier Duarte.

Fortsatt lanseres det nettbrett med Android 2.x, som altså overholdet ikke laget for dette. Men det skjer trolig uten særlig støtte fra Google.

Trolig haster det ikke noe spesielt for Google å bli store i nettbrettmarkedet. Det er viktigere for selskapet å opprettholde suksessen det har oppnådd i det langt større og fortsatt kraftig voksende markedet for smartmobiler. Ved å gjøre store masser kjent med Android gjennom smartmobiler, vil Google trolig og nærmest av seg selv oppnå at en andel av disse også velge Android-baserte nettbrett. I alle fall når nettbrett-tilpasningen av Android har kommet noen skritt videre. Om Android 4.0 er tilstrekkelig, vil tiden vise.

Andre vil selvfølgelig velge nettbrett basert på iOS eller Windows 8 fordi de foretrekker dette, eller fordi de har andre behov enn det Android-dekker.

Ballmer

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Under Web 2.0 Summit-konferansen denne uken, kom Microsoft-sjef Steve Ballmer med noen spark i retning av Android.

– Du trenger ikke å være en informatiker for å bruke en Windows-telefon, og det må du være for å bruke en Android-mobil. Det er vanskelig for med å være begeistret over Android-mobiler, sa Ballmer.

Det er litt vanskelig å få Ballmers uttalelse til å stemme med virkeligheten, for ingen smartmobilplattform selger bedre enn Android. Det er ikke slik at over halvparten av dem som kjøper smartmobiler i dag, er IT-spesialister.

Men Duarte gir Ballmer på sett og vis litt rett.

Google har gjennomført omfattende brukerundersøkelser blant folk som eier en smartmobil.

– Fra alle vi snakket med i undersøkelsen ble vi fortalt hvor mye de elsker disse tingene, som er en del av deres liv. De har et utrolig lidenskapelig forhold til dem, de kan ikke leve uten dem. Det var kjempebra. Men vi hørte også mye som vi ikke likte å høre, sier Duarte.

– Folk reagerte ikke følelsesbetont overfor Android, de dannet seg ikke et emosjenelt forhold til produktet. De behøvde det, med det var ikke nødvendigvis slik at de elsket det.

Ifølge Duarte var det mange som mente at Android-mobiler var i overkant komplekse, og at de krevde mer tid til læring for å bli en ekspert. Android-telefonene skal også ha gjort brukerne mer klar over sine begrensninger. De visste at enheten kunne brukes til mer, men var ikke i stand til å frigjøre disse mulighetene.

Dette skal ha vært en vekker for Google.

Undersøkelsene ble gjennomført etter at Honeycomb ble lansert. De har påvirket utformingen av Android 4.0, som har et fornyet brukergrensesnitt hvor den viktigste og mest brukte funksjonaliteten er gjort mer synlig. Men den nye versjonen er bare et første skritt på veien.

Duarte gjentar en del av dette et godt stykke uti denne videoen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Les mer
Har muligheten for hjemmekontor blitt den nye normalen?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra