ANALYSER

– Android størst på nettbrett fra 2015

IDC med nye prognoser. Men hvor er Windows?

Amazons Kindle Fire var i fjerde kvartal det mest solgte nettbrettet basert på Android.
Amazons Kindle Fire var i fjerde kvartal det mest solgte nettbrettet basert på Android. Bilde: Amazon
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
15. mars 2012 - 11:47

IDC kom denne uken med en analyse over nettbrettmarkedet for perioden 2010 til 2016. Hovedkonklusjonen er at Android sakte men sikkert vil passere iOS som den mest solgte plattformen for nettbrett. Årsaken til dette er først og fremst pris på enhetene. For selv om IDC mener at Android passerer iOS og iPad i løpet av 2015, så mener selskapet at Apple vil stå for mer enn halvparten av omsetningen i markedet også ved utgangen av 2016.

Nettbrettmarkedet vokser stadig kraftig. IDC mener at det ble solgt 28,1 millioner nettbrett i fjerde kvartal i fjor, 56,1 prosent flere enn i tredje kvartal og 155 prosent mer enn i fjerde kvartal av 2010.

Apple øker salget i fra tredje til fjerde kvartal fra 11,1 til 15,4 millioner nettbrett, men det er ikke nok til å beholde markedsandelen, som ble redusert fra 61,5 til 54,7 prosent. Det er særlig Amazons Kindle Fire som bidro til dette. Ifølge IDC leverte selskapet 4,7 millioner slike nettbrett med en egen utgave av Android i fjerde kvartal, noe som gir en markedsandel på 16,7 prosent. Samsung økte sin markedsandel fra 5,5, til 5,8 prosent fra tredje til fjerde kvartal, mens markedsandelen til Nook Tablet fra Barnes & Noble ble redusert fra 4,5 til 3,5 prosent. På femte plass lå Pandigital med 2,5 prosent i fjerde kvartal, ned fra 2,9 prosent i tredje kvartal.

Den totale markedsandelen til Android vokste dermed fra 32,3 prosent i tredje kvartal til 44,6 prosent i fjerde kvartal. Nettbrett med WebOS forsvant helt fra markedet. I tredje kvartal hadde WebOS hele 5 prosent markedsandel. Markedsandelen til Blackberry-baserte nettbrett sank fra 1,1 til 0,7 prosent.

IDC mener at veksten i salget av nettbrett vil fortsette også i årene som kommer. Selskapet mener at det vil bli solgt 106,1 millioner enheter i 2012, noe som er betydelig mer enn i forrige prognose. Da mente IDC at det vil bli solgt 87,7 millioner nettbrett i 2012. Årsaken til oppjusteringen er høyere etterspørsel enn tidligere ventet i mange regioner og innen mange prisnivåer. I 2011 ble det ifølge IDC solgt 68,7 millioner nettbrett totalt.

IDC mener at det totale nettbrettsalget i 2016 vil være på 198,2 millioner enheter, hvorav 100,8 millioner er Android-baserte og 94,7 millioner er iOS-baserte.

Chart: Worldwide Media Tablet Shipments Split by OS Historical and Forecast* 2010 - 2016 (Units in Millions)Description: Source: Worldwide Quarterly Media Tablet & e-Reader Tracker, March 12, 2012Note: IDC's Worldwide Quarterly Media Tablet & e-Reader Tracker provides total market size and vendor share for both the Media Tablet and eReader markets in 46 countries. Detailed historical segmentation is provided by CPU type, operating system, connectivity type, screen size and resolution, storage capacity, distribution channel, and customer segment. Measurement for this tracker is in units, value, and end-user price. For more information, or to subscribe to the research, please contact Kathy Nagamine at 1-650-350-6423 or knagamine@idc.com. Further detail about this tracker can be found at:http://www.idc.com/tracker/showproductinfo.jsp?prod_id=81Tags: IDC, Tracker, Worldwide, Media Tablets, Media Tablet, OS, Android, iOS ...Author: IDCcharts powered by iCharts

Windows

Helt fraværende i IDCs prognose er Windows-basert nettbrett. Plattformen er ikke nevnt i det hele tatt i analyseselskapets pressemelding. Men dette skyldes ikke at IDC har glemt plattformen eller tror at den vil bli en real fiasko.

Til avisen CIO Today forteller Tom Mainelli, forskningsdirektør for mobile enheter i IDC, at selskapet fortsatt regner Windows-baserte nettbrett – eller tablet pc-er – med i selskapet prognose for pc-markedet, i stedet for nettbrettmarkedet eller «media tablets», som selskapet kaller dette. Det gjør heller ikke konkurrenten Gartner, men denne kunngjorde nylig at selskapet vil begynne å inkludere Windows-baserte nettbrett i «media tablets»-kategorien så snart nettbrett basert på Windows 8 kommer på markedet.

Til CIO Today sier Mainelli at han synes Microsoft gjør mange interessante ting med Windows 8, men at det er langt fra garantert at selskapet vil lykkes i nettbrettmarkedet.

– Jeg tror Windows 8-nettbrett har en vanskelig vei foran seg. x86-baserte Windows 8-nettbrett vil sannsynligvis koste mer enn den billigste iPaden, og ARM-baserte Windows 8-nerttbrett vil komme inn på markedet uten den bakoverkompatibiliteten og den installerte basen som de fleste forventer fra en Windows-maskiner, forklarer han.

Hans kollega, visepresident Al Gillen i IDC, mener det likevel finnes en potensiell mulighet for Microsoft til å lykkes i nettbrettmarkedet, nemlig innen bedriftsegmentet.

– Windows 8 vil knyttet sammen kravene som sluttbrukerne stiller til IT-avdelingene, med det bedriftenes IT-avdelinger selv ønsker – en enkel mulighet til å inkludere nettbrett i den eksisterende infrastrukturen for Windows-klienter, sier Gillen til CIO Today.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.