At det selges Android-produkter i hopetall, er ingen nyhet. Plattformen greide å bli markedsledende på godt under tre år etter at det første produktet kom på markedet.
Men i går meldte Andy Rubin, Googles Android-sjef, at antallet Android-produkter som i gjennomsnitt aktiveres hver dag, har steget til 700 000. Dette er en betydelig økning i forhold til tallene selskapet har oppgitt både i juli og i midten av november. Da var det snakk om drøyt 550 000 daglige aktiveringer.
Rubin presiserer at hver enhet bare telles én gang, selv om den resettes eller knyttes til en annen konto.
Om veksten har skjedd brått, eller om Google bare har brukt de samme tallene om igjen, er uklart. Bortsett fra lanseringen av Samsung Galaxy Nexus, er det ikke mye som skulle tilsi en så brå vekst på bare noen uker.
Det er likevel ikke noen tvil om at den nye Nexus-mobilen selger godt. Enkelte utgaver er utsolgt hos flere store kjeder i USA. Den nye Nexus-modellen er så langt den eneste modellen på markedet med Android 4.0 «Ice Cream Sandwich», og en har nok ventet med å bytte mobil inntil denne modellen kom på markedet.
De aller fleste Android-baserte enheter er smartmobiler. Nettbrettene utgjør foreløpig bare en liten andel. Ifølge IDC ble det solgt drøyt 5,8 millioner Android-baserte nettbrett i tredje kvartal, noe som utgjorde 32,4 prosent av nettbrettmarkedet. Både salget og markedsandelen er ventet å vokse kraftig i det inneværende kvartalet. Hovedårsaken er sterkt salg av Amazons Kindle Fire og Barnes & Nobles Nook Tablet.
Les også:
- [07.06.2012] Har ikke mistet troen på Windows Phone
- [23.12.2011] iPhone mister fotfeste i Europa
- [19.10.2011] Forener nettbrett og mobiler med Android 4.0