Analyseselskapet Strategy Analytics kom før helgen med en rapport over det globale nettbrettmarkedet. I rapporten har selskapet vurdert markedsandelene til ulike nettbrett-plattformer i tredje kvartal i år. Disse tallene sammenlignes med tilsvarende andeler i tredje kvartal i fjor.
Mens Apples iOS hadde en markedsandel på 95,5 prosent for et år siden, har utviklingen i markedet det siste året ført til at også andre har begynt å slippe til. Markedsandelen til Andoid har det siste året vokst 2,3 til 26,9 prosent.
I den samme perioden har markedsandelen til nettbrett med ulike Windows-utgaver vokst fra 0,0 til 2,4 prosent, mens QNX – som benyttes av RIMs Playbook – har økt markedsandelen fra 0,0 til 1,2 prosent.
Markedsandelen til andre systemer har i perioden vokst fra 2,3 til 2,9 prosent.
Dette gjør at markedsandelen til iOS på nettbrett, det vil si iPad, har blitt redusert til 66,6 prosent. Det vil si at Apples konkurrenter deler en tredel av markedet mellom seg.
Nettbrettmarkedet har det siste året vært i sterk vekst. Antallet solgte nettbrett har ifølge Strategy Analytics vokst fra 4,4 millioner i tredje kvartal i fjor til 16,7 millioner i det samme kvartalet i år. Det er en vekst på 280 prosent.
I absolutte tall var det Apple som stod for den største delen av denne veksten, 4,2 millioner i tredje kvartal fjor til 11,1 millioner i år. Dette er en vekst på omtrent 264 prosent. Dette er likevel noe lavere enn den totale veksten i nettbrettmarkedet.
Målt i prosent er selvfølgelig veksten til Android større – 4500 prosent, men utgangspunktet var da også betydelig lavere. Det ble bare solgt omtrent 100 000 Android-nettbrett i tredje kvartal i fjor. I årets tredjekvartal ble det solgt 4,5 millioner.
Les også:
- [26.10.2012] Android-nettbrett henter innpå iPad
- [11.04.2012] Tror Microsoft må spille tredjefiolin
- [27.01.2012] Tredobling i salget av Android-nettbrett
- [16.01.2012] – iPad3 rett rundt hjørnet