Responsys ble etablert i 1998 for å tilby digitale verktøy til å styre kundeopplevelser. Selskapet har samlet sine tjenester i det de kaller «Responsys Interact Marketing Cloud». De opplever sterk vekst – omsetningen økte over 25 prosent på årsbasis i tredje kvartal – men har gjort opp de to siste kvartalene med tap. Årsomsetningen er i underkant av 200 millioner dollar.
Fredag kunngjorde Oracle at de har avtalt å kjøpe Responsys for 1,5 milliarder dollar. Pressemelding og ytterligere detaljer er lagt ut på egne nettsider: Oracle buys Responsys.
Skytjenestene til Responsys skal levere «riktig markedsføring» til brukernes kunder, gjennom kanaler som e-post, mobil (for eksempel tekstmeldinger), sosiale medier, digitale skilter og web.
Meldinger og utspill «automatiseres, individualiseres og koordineres», i interaktiv markedsføring i alle kanaler «i massiv skala».
Responsys-tjenestene skal integreres i Oracles egne skytjenester for kundeopplevelse, «Customer Experience Cloud», hvori opptatt «Oracle Marketing Cloud».
Poenget her er at Oracle har konsentrert seg om markedsføring fra bedrift til bedrift, mens Responsys-løsningen dreier seg om markedsføring mot forbrukere.
Kjøpet av Responsys gjør med andre ord Oracle i stand til å tilby en enhetlig plattform for interaktiv markedsføring og styring av kundeopplevelser i alle kanaler, overfor både bedrifter og forbrukere.
Transaksjonen ventes gjennomført i løpet av første halvdel av 2014. Fram til da skal Responsys drives som uavhengig selskap. Avtalen gir Responsys anledning til å ta i mot konkurrerende bud.
Børsresponsens på avtalen tyder på at mange tror på en budrunde for Responsys. Oracles tilbud er verdt 27 dollar per aksje: 1,5 milliarder dollar er nesten 400 millioner dollar over selskaps markedsverdi da avtalen ble kjent. Responsys-aksjen føk så opp til 27,40 dollar. Observatører tror Oracles erkerival SAP har snust på Responsys, og det spekuleres i at de vil fremme et eget bud.
Responsys har i dag 450 kunder, hvorav Lego, LinkedIn, Nordstrom, Southwest Airlines og United Healthcare. Blant stjernereferansene deres er bilutleieren Dollar Thrifty Automotive Group: De skal ha økt andelen kunder som hentet sine biler til avtalt tid med 22 prosent som følge av «Interact Marketing Cloud».
Tidligere er to Responsys-konkurrenter snappet opp av Oracle-konkurrenter: I juli fullførte Salesforce.com sitt 2,6 milliarder dollar kjøp av ExactTarget, mens Adobe fullførte sitt 617 millioner dollar kjøp av Neolane. ExactTarget er langt større enn Responsys: De har 6000 kunder, hvorav Coca-Cola, Gap og Nike.
Det gjenstår minst én stor leverandør av skybasert markedsføringsverktøy: Marketo. I omsetning er de jevnstore med Responsys, men de opplever kraftigere vekst, over 65 prosent på årsbasis i siste kvartal. Oracles kjøp av Responsys sendte Marketo-aksjen opp 11 prosent.
Forrester Research-analytiker Rob Brosnan sier til Wall Street Journal at markedsføring vil bli «den klart største slagmarken for teknologitjenester det kommende tiåret».
FBR Capital Markets-analytiker Daniel Ives sier noe av det samme til Bloomberg: «Markedsautomasjon er blant nettskyens store vekstområder.» Han tror Marketo ligger an til å bli kjøpt av enten SAP eller Netsuite, en Oracle-konkurrent der Oracle-sjef Larry Ellison har en stor investering.