Er en mobiltelefon et varig produkt eller en forbruksgjenstand? Striden om hvor lang lenge man kan kreve at en mobil varer og få rettet feil på produsentens regning har rullet i mange år, men i fjor bestemte Forbrukerforsikring seg for å ta saken til retten.
På vegne av en av sine kunder gikk de til sak og fikk medhold i Oslo Tingrett om at det er fem år og ikke tre slik mobilbransjen og bransje-organisasjonen Elektronikkbransjen hevder.
Nå har Elektronikkbransjen bestemt seg for å anke Oslo tingretts dom direkte til Høyesterett.


– Tingretten er prinsipiell og saken fortjener ny behandling. Vi ser også at dommeren har vært i tvil. Retten sier at selv om den formelle fristen er fem år, har forbrukeren ingen reklamasjonsrett etter de tre første årene. Derfor tror vi det vil tjene vår sak å anke, sier adm. direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen Synnøve Bjørke.
- Vi vil skille oss ut i europeisk sammenheng med fem års reklamasjonsfrist. Resultatet kan bli dyrere telefoner i Norge, sier adm. direktør Synnøve Bjørke.
Hun mener også at det er vanskelig å forvente at mobiltelefonene skal vare i vesentlig lenger enn to år med den tøffe bruken de blir utsatt for i dag.
– På dette punktet er også dommeren i tvil. Dette er på ingen måte en opplagt sak. Hvis rettsapparatet tillater det, vil vi forsøke å kjøre denne saken direkte til Høyesterett. Det vil i så fall være ressurs- og tidsbesparende, sier Bjørke.
Det gjenstår å se om Høysterett vil ta saken eller henvise Elektronikkbransjen til lagretten.