Nettaviser og andre nettsteder kommer til å tape nærmere 180 milliarder kroner på bruken av adblocks, dataprogrammer som blokkerer nettannonser.
Det viser en ny undersøkelse utført av programvareselskapet Adobe og det irsk-baserte konsulentselskapet Page Fair.
198 millioner mennesker verden over har installert programvare som blokkerer nettannonser - en økning på 41 prosent fra samme tid i fjor.
Les også: Mobiloperatører vil blokkere nettannonser
Kollaps
Dersom utviklingen fortsetter som i dag, vil bruk av slik programvare resultere i et samlet inntektstap på over 330 milliarder kroner i 2016, lyder spådommen.
– De som bruker slik programvare påfører tragisk nok nettstedene de liker best tap i mangemilliardklassen uten å tenke over det, sier daglig leder Sean Blanchfield hos Page Fairs.
– Når annonseblokkeringen nå også tas i bruk i mobiltelefoner, er det en overhengende fare for at forretningsmodellen som i to tiår har sørget for å holde internett åpent, nå kommer til å kollapse, sier han.
Les også: Adblock lanserer egen nettleser
Flere muligheter
Databrukere kan installere programvare knyttet til nettlesere som Google Chrome som blokkerer mesteparten av nettannonsene.
Et tilsvarende verktøy ventes å bli tilgjengelig for Apples telefoner, nettbrett og pc-er senere i år, når operativsystemet IOS blir oppdatert.
Så du denne? 5G kan gi omsetning for mer enn 500 milliarder kroner