RESULTATERFINANS

Annonsesalget svikter Yahoo

Skuffet markedet.

Yahoos nye toppsjef, Scott Thompson, kunne rapportere om svake tall for selskapets fjerde kvartal i fjor.
Yahoos nye toppsjef, Scott Thompson, kunne rapportere om svake tall for selskapets fjerde kvartal i fjor. Bilde: Yodel Anecdotal/YAHOO
25. jan. 2012 - 09:55

USAs største nettportal leverte tirsdag tall for fjerde kvartal 2011 og gjorde dermed opp regnskap for året som helhet. 2011 vil gå inn i historien som et utfordrende år for selskapet, som byttet ledelse og opplevde at deres forretningsmodell, salg av bannerannonser, er under kraftig press fra Facebook og Google.

Selskapet omsatte for 1,32 milliarder dollar i fjorårets fjerde kvartal, en nedgang på 13 prosent fra samme periode året før. Omsetningen fratrukket kostnader for kjøp av trafikk endte på 1,17 milliarder dollar, ned tre prosent fra 1,2 milliarder dollar fjerde kvartal 2010.

Nettoresultatet endte med et overskudd på 296 millioner dollar, 1,75 milliarder norske kroner, i kvartalet. Det representerer en resultatnedgang på 5 prosent fra samme periode året før. Resultatene var ifølge Bloomberg News svakere enn det analytikerne hadde forventet.

Hovedproblemet til selskapet er at brukerne bruker mindre tid på Yahoos tjenester, men mer tid på blant annet sosiale medier og nettsider som har annonseflater knyttet til Google. Dessuten er etterspørselen etter annonser svakere i Europa på grunn av dårlige økonomiske tider.

Yahoos markedsandel i annonsemarkedet har falt til 11 prosent i 2011, fra 13 prosent året før. Selskapets nye toppsjef, Scott Thompson, vil med andre ord få en stri jobb med å gjøre selskapet til en pengemaskin i vekst. Men det kan skje store endringer på eiersiden, ettersom flere skal være interessert i å kjøpe seg opp til en kontrollerende eierposisjon i den gamle nettstorheten.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.