Til tross for generelt dårlige tider i annonsemarkedet fortsatte veksten i internettannonsering. Innenfor rubrikkmarkedet øker bil og motor øker mest, mens det går kraftig tilbake med eiendom.
Annonseomsetningen til og med september i år er akkurat i overkant av 1 milliard kroner, en økning på 9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tallene fra Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring (INMA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Fra august til september er den totale omsetningen økt med 2 prosent.
- Å øke annonseomsetningen i slike trange tider vi har nå om dagen, er utrolig bra. Dette viser at internett er en stabil mediekanal som når ut til massene på en unik måte, sier Geir Engen, fagsjef for digitale medier i MBL.
Innenfor rubrikkmarkedet var det en vekst på 22 prosent for bil og motor, mens det var en nedgang på 15 prosent for eiendom. Totalt økte omsetningen av rubrikkannonser med 1,1 prosent i september, til 46 millioner kroner. Etter årets første ni måneder var veksten for rubrikkannonser på 14 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Dagbladet.no er blant vinnerne og har aldri hatt høyere annonseomsetning enn i september i år. (©NTB)