De er begge skygger av seg selv, og har slitt kraftig i sine forsøk på å vinne tilbake fordums storhet fra dotcom-tiden.
Nå kan de falmende virksomhetene AOL og Yahoo ende opp i hverandres armer, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
AOL (America Online) har lenge forsøkt å snu et synkende skip, gjennom oppkjøp av en serie innholdsleverandører. Selskapet sliter fremdeles med en antikvarisk forretningsmodell, der størstedelen av inntektene stammer fra abonnenter som betaler for oppringt nettaksess.
Reuters melder i dag at AOL aktivt sonderer terrenget, med ambisjoner om å dele opp virksomheten. Gjennom en serie kompliserte transaksjoner kan det bli fusjon med Yahoo, heter det.
Planene skal imidlertid være på et så tidlig stadie at Yahoo ennå ikke er involvert i samtalene.
AOL og Yahoo skal ha avholdt en rekke møter for å vurdere fusjon, foreløpig uten å komme til enighet, kunne Wall Street Journal avsløre i forrige måned.
Avisen skrev den gangen at AOL har leid inn Bank of America og investeringsbanken Allen & Company for å vurdere selskapets strategiske muligheter. En fusjon med Yahoo skal ha vært en av mulighetene som drøftes.
Ingen medier ser ut til å kunne bekrefte samtalene med offisielle kilder, men det er bred enighet om at både AOL og Yahoo er nødt til å endre kurs.
- Ingen av dem kommer til å klare seg med nåværende ledelse, bedriftsstruktur og forretningsstrategi de neste 12 månedene, påpeker finanspublikasjonen Forbes.
På høyden i år 2000 var AOL verdt svimlende 280 milliarder dollar etter oppkjøpet av mediegiganten Time Warner. Fire år senere hadde markedsverdien skrumpet inn til 84 milliarder. I dag priser markedet AOL til snaut 2,7 milliarder dollar.
Les også:
- [09.08.2011] Bedring for AOL