Google kunngjorde i går en utvidelse av Google Docs/Dokumenter-tjenesten som gjør at den også kan brukes til å lagre og dele andre typer filer enn dokumentene som så langt har kunnet importeres.
I tillegg til å kunne fungere som en sikkerhetskopi av lokale filer, kan filene som lastes opp i tjenesten, også deles med andre - også personer uten Google-konto. Det er også mulig å flytte filene over i en virtuell mappe og dele alt innholdet i denne i stedet.
Løsningen kan også brukes som mellomlager for filer man ønsker å ha tilgang til fra flere maskiner - for eksempel sin egen og en maskin hos en kunde. Løsningen kan også være et godt alternativ til e-postvedlegg.
Google har begrenset lagringsplassen som er tilgjengelig for hver bruker til 1 gigabyte. Det kan lastes opp filer som er inntil 250 megabyte store. Filene blir forøvrig søkbare etter at de er lastet opp.
Det finnes andre tjenester som tilbyr mer lagringsplass enn dette før man må betale. Det er trolig ikke Googles hovedhensikt å konkurrere med disse, men å tilby en mer komplett løsning. Men selskapet planlegger å tilby mer lagringsplass mot betaling til kunder som benytter Google Apps Premier Edition. Prisen per gigabyte vil være 3 euro i året.
Brukerne av Google Apps Premier Edition kan også bruke programmeringsgrensesnittet Google Documents List Data API for masseopplasting av filer.
Det finnes også tredjepartsprodukter som nå støtter den nye funksjonaliteten i forbindelse med synkronisering, prosjektsamarbeid eller automatisk sikkerhetskopiering. Google nevner selv Memeo Connect for Google Apps, Syncplicity og Manymoon.
Les også:
- [30.06.2010] Google åpner Docs for smartmobiler
- [15.03.2010] Anker ikke Pirate Bay-dom
- [26.02.2010] Ny referansegruppe om ulovlig fildeling
- [02.02.2010] Google tenker nettbutikk for bedriftsprogrammer
- [06.03.2006] Nå kommer Google med datakonto