Apple planlegger en delvis endring av den nåværende fordelingsnøkkelen på inntekter fra apper som distribueres gjennom selskapets App Store. Dette forteller Phil Schiller, Apples globale markedsdirektør, i et langt intervju med The Verge.
Leste du denne? Appen til Tom har 30 millioner brukere. Nå ansetter han i stor skala i Norge
Abonnement
Riktignok skal Apple i utgangspunktet fortsatt beholde 30 prosent av omsetningen, men prosentandelen skal reduseres til 15 prosent for abonnementsinntektene fra kunder som en utvikler har greid beholde i mer enn et år.
Dette innføres samtidig som at abonnementsfunksjonaliteten blir tilgjengelig for alle utviklere og kategorier av apper, inkludert spill.
Det er ikke oppgitt nøyaktig når dette vil bli innført. Det kan skje allerede under Apples utviklerkonferanse WWDC som starter i neste uke, men ifølge The Verge er dette bare én av flere endringer i App Store som skal gjøre i tiden fram til og med den kommende høsten.
En annen kommende endring er at Apple skal begynne å vise annonser for apper i søkeresultatene i App Store.
Les også: Frankrike klar med terror-app
Google overbyr
Også Google skal ha tilsvarende planer, men ikke navngitte kilder sier til Recode at 85/15-fordelingen for abonnementer i Google Play vil gjelde fra første stund, ikke først etter 12 måneder. Det skal dog være uklart når Google vil innføre dette. Selskapet skal allerede ha testet ut denne modellen et års tid, sammen med visse underholdningsselskaper, i forbindelse med abonnement på strømmevideo i til blant annet utstyr som støtter Google Cast-teknologien.
Også til eldre mobiler: Android får apper man slipper å installere