Høye priser og svake løsninger gav salg av musikk over nett en treg start, men nå skjer det stadig endringer på begge feltene. I går lanserte Yahoo sin musikkbutikk etter en test-periode på tre måneder.
Butikken følger en annen og kanskje like interessant forretningsmodell som den iTunes og det fleste andre konkurrentene har. Man eier i utgangspunktet ikke musikken, man leier seg tilgang til hele en million kutt.
Brukere kan både høre på direkte, laste ned og overføre til bærbart musikkutstyr, for filene er låst med Microsofts WMA-format og stopper å virke når man avslutter abonnementet.
Det er prisen som er mest oppsiktsvekkende, for Yahoo må ha presset musikkindustrien hardt. Inngår man en Yahoo-avtale for 12 måneder, er prisen bare 4,99 dollar - beskjedne 32 kroner i måneden.
Dessverre er tjenesten foreløpig bare åpen for amerikanske brukere - under registreringen avkreves man i hvertfall for en amerikansk adresse, men om det er mulig å legge inn en tilfeldig adresse og bruke tjenesten i Norge har ikke digi.no testet.
Flere andre tilbyr Yahoos abonnement-modell, men Yahoo har laget en hybrid-modell, for man kan også kjøpe musikk. Man kan brenne musikk-kutt til en CD og da koster de 79 cent stykket - på linje med iTunes og konkurrentene.