Samme dag som Apple Computer kunngjorde at selskapet inviterer til anbudsrunde om jobben som Apples reklamebyrå, meldte BBDO Worldwide - Apples nåværende byrå, at det trekker seg fra jobben ved kontraktens utløp i slutten av september.
- I de siste årene, har våre folk strukket seg til tålegrensen for å dekke Apples behov, sa Allen Rosenshine, styreformann og administrerende direktør i BBDO Worldwide.
- Vi kommer definitivt ikke til å konkurrere om å fortsette i denne situasjonen, fortalte Rosenshine i samtaler med reklameavisen Advertising Age.
Selv om Apple bedyrer at endringene kun gjelder det amerikanske markedet, understreker Rosenshine at BBDO Worldwide, som takler Apples reklameutforming i alle store markeder utenom Japan, trekker seg fra jobben med Apple på verdensbasis. Byrået melder at Apple-kontrakten står for 20 prosent av byråets omsetning.
Advertising Age anslår Apples reklamekontrakt til å ha en årlig verdi av $100 - $150 millioner., hvorav cirka halvparten i USA.
Apple, på sin side, sier at utlysingen av ny anbudsrunde, er ledd i selskapets omstruktureringer.
- Vi har gått gjennom en prosess de siste månedene der vi har revurdert hele vår forretningspraksis, og nå gjør vi det samme med våre reklameplaner og -ressurser, uttaler Apples direktør for reklame- og merkevarekommunikasjon, David Roman, i en pressemelding.
Apple har laget en liste over et lite antall reklamebyråer som tilfredsstiller selskapets krav til å være aktuell som reklamebyrå for selskapet som har hatt som forretningside å være annerledes og bedre. Apple vil ta avgjørelsen innen utgangen av september 1997.