Analyseselskapet Gartner har publisert en analyse av utviklingen i det globale markedet for smarte mobiltelefoner i andre kvartal i år.
Det ble solgt til sammen 32,2 millioner enheter i andre kvartal i år, 15,7 prosent flere enn i samme kvartal i fjor. Andelen smarte mobiltelefoner i forhold til det totale antallet solgte mobiltelefoner er den samme som i fjor, 11 prosent.
Det innebærer at det har skjedd store endringer i forhold til utviklingen i første kvartal i år. Da ble det solgt 31,8 millioner enheter, 29,2 prosent mer enn i første kvartal i fjor. Veksten i andre kvartal er altså redusert til det halve av det den var i første kvartal.
Ifølge Gartner gjenspeiler vekstreduksjonen den vanskelige økonomiske situasjonen, samt at «kul teknologi» som trykkfølsomme skjermer nå er blitt tilgjengelig på modeller som ikke er funksjonsrike nok til å kalles smarte.
En tredje medvirkende faktor er at Apple-kunder utsatte sine kjøp i påvente av 3G-modellen som ble lansert i juli. Det ble solgt 1,68 millioner iPhone i første kvartal i år, og 893 000 i andre kvartal. Det er en sekvensiell nedgang på 47 prosent.
Gartner venter at iPhone 3G og nyheter fra andre leverandører vil medvirke til sterkere vekst i tredje kvartal.
Geografisk sett er Nord-Amerika området der veksten er størst for smarte mobiltelefoner: 78,7 prosent i andre kvartal, sammenliknet med andre kvartal i fjor. Veksten i Europa, Midtøsten og Afrika som helhet er 21 prosent, i Vest-Europa 29 prosent. I andre områder er det nedgang: I Asia/Stillehavet krympet markedet med nesten 5 prosent, mens tilbakegangen var hele 24 prosent i Japan.
Tabellene nedenfor viser salget per leverandør og per operativsystem.
Som plattform står Symbian stille, og opplever en markant reduksjon i markedsandel. Plattformens fremste merke, Nokia, taper også markedsandel med en vekst som så vidt er større enn halve markedsveksten. Symbian blir stadig mer synonymt med Nokia.
RIM (Research In Motion) har begynt å markere seg utover Nord-Amerika, og har også begynt å angripe forbrukermarkedet. Med en vekst på 126 prosent er også markedsandelen doblet, til 17,4 prosent.
Windows øker også betydelig mer enn markedet, med 20,6 prosent. Det er verdt å merke seg at den fremste leverandøren av Windows-mobiler, HTC, økte sitt salg med 725 000 enheter. Økningen er større enn for hele Windows-plattformen: I andre kvartal i år ble det solgt 660 000 flere Windows-mobiler enn i andre kvartal i fjor.
Apple falt ut av topp fem-listen for leverandører av smarte mobiltelefoner i andre kvartal, selv om økningen fra i fjor for Mac OS-plattformen var hele 231 prosent.
Det er verdt å merke seg at andelen Linux-mobiler er i kraftig fall: Salget ble redusert med 16 prosent, og andelen fra 10 prosent til 7,3 prosent.
Det er også interessant at Palm OS økte med 61 prosent og har en markedsandel på 2,3 prosent: Det er fortsatt seks ulike plattformer å regne med innen smarte mobiltelefoner.
Les også:
- [20.05.2009] Nokia og RIM danker fortsatt ut Apple
- [04.03.2009] Blackberry inntar Vest-Europa
- [27.10.2008] iPhones fremste utfordrer er en kvinne
- [22.10.2008] iPhone er nå større enn Sony Ericsson
- [10.10.2008] iPhone-målet er allerede nådd
- [08.09.2008] Nokia trekker seg fra kommende priskrig
- [27.08.2008] iPhone blir som en dråpe i havet
- [05.08.2008] Venter synkende mobilsalg i Vest-Europa