I disse dager pågår det en rettsak i California der Apple saksøkes av en gruppe brukere som følte at selskapets iTunes og iPod-enheter blokkerte konkurrerende musikkleverandører. Dette gjelder perioden mellom år 2006 og 2009. Søksmålet er på 350 millioner dollar,
Rettsaken innebærer blant annet visning av private eposter fra Steve Jobs, der det diskuteres utfordringer i musikkmarkedet fra blant annet Real Networks – på den tiden kunne musikken kjøpt i Real-butikken spilles av på en iPod.
Kjernen i søksmålet er at Apple oppdaterte etter hvert iTunes til å sperre musikken som stammet fra andre nettbutikker. Apple selv hevder at dette var nødvendig for å ivareta sikkerheten og brukeropplevelsen.
Steve Jobs skal ha blant annet utvekslet eposter med kollegaen Philip Schiller, der de sammenlignet Real Networks med hackere.
Nå har det kommet frem mer informasjon om Apples praksis på den tiden – blant annet at selskapet slettet musikk fra brukernes iPoder uten å informere om det (via Wall Street Journal).
Eierne av iPod-spillere som hadde musikk kjøpt fra konkurrerende tjenester kunne risikere at musikken bare forsvant, uten at det ble gitt informasjon om det. Dette skjedde mens brukerne synkroniserte iPodene sine med musikkbiblioteket via iTunes. Det ville dukke opp en feilmelding og det ble foreslått å gjenopprette enheten. Etter gjenopprettelsen ville tredjeparts-låtene være slettet. Det skal ha vært et poeng at brukerne ikke ville blitt informert om det.
Apples sikkerhetssjef Augustin Farrugia sa i retten at meningen var å ikke forvirre brukerne, derfor valgte man å ikke gi mer informasjon. Ifølge Farrugia ble Apple paranoide når det gjaldt iTunes-sikkerheten etter at hackere med kallenavn som «DVD Jon» og «Requiem» begynte å gjøre seg fremtredende.
Å slette filer som ikke stammet fra iTunes var en måte å beskytte brukerne på, sier Apple.
Les også:
- [04.12.2014] – Apple vil få rekordkvartal
- [20.11.2014] – Beats skal inn på iPhone
- [11.09.2014] – Nå må jeg brenne iPhonen min!