Ved en anledning tidlig i juli duppet kursen såvidt under 13 dollar, Apples laveste aksjekurs på ti år. Laveste sluttkurs kom 2. juli: 13, 06 dollar.
Det er mye som ikke har lykkes siden begynnelsen av august, snart 100 dager siden. Fjerde kvartal ble gjort opp med tap på 161 millioner dollar. Noen løsning på lederproblemet er ikke i sikte, trass i den uttrykte fristen "innen utgangen av desember". Flere store amerikanske kjeder har begynt å selge Mac-er til under anbefalt minste pris, og Apple skal ha altfor mange maskiner på lager. Adobe, en av de største leverandørene av grafisk programvare, tradisjonelt en nisje for Apple, selger stadig mer Windows-versjoner, og stadig færre Mac-versjoner. Konkurransen fra kloneleverandørene skjerpes fordi disse kjører opphørssalg. Den globale markedsandelen er falt til 3,3 prosent. I en melding til US Securities and Exchange Commission i begynnelsen av desember sa Apple at selskapet antakelig ikke vil gå med overskudd før annet kvartal 1998 som går fram til 29. mars.
På plussiden må det nevnes en ny modell for direkte salg, med et nettsted som ser ut til å være vellykket, samt at Microsoft er rekruttert som investor. Videre er PowerMac G3-serien lansert, og nye produkter som Mac OS 8.1 og QuickTime 3.0 er godt mottatt.
Analytiker Daniel Kunstler ved J.P. Morgan Securities sier til Cnet at Apple for tiden er mer opptatt av fortjeneste enn av omsetning. Han antyder at selskapet bør tone flagg i forbindelse med den pågående debatten om tynne kontra tykke klienter. Oracles toppsjef og styremedlem i Apple Larry Ellison, har ved flere anledninger sagt at Apple bør satse på NC-er.
I grafisk bransje vil det nok være aksept for en Apple-orientert NC som kunne kjøre alle PowerMac-applikasjoner fra en tjener, forutsatt at løsningen også inkludert et opplegg for et høyhastighetsnettverk og kjapp sentral lagring av store filer.
En analytiker ved Dataquest sier til Computer Reseller News at fraværet av en toppsjef er et av Apples største problemer. Fra ulikt hold antydes det at Jobs selv er i ferd med å bli mer til belastning enn til gavn for selskapet, fordi kvalifiserte søkere ikke er interessert i å ha en så dominerende gründer som sjåfør i baksetet.