Ifølge Wall Street Journal skal Apple ha betalt over 200 millioner dollar, 1,2 milliarder norske kroner, for det amerikanske selskapet Topsy Labs.
Selskapet har spesialisert seg på analyse av samtalene på mikroblogg-nettstedet Twitter. Verktøyene til det amerikanske selskapet kan få frem hvor ofte en terminologi er brukt, identifisere innflytelsesrike twitter-brukere eller måle eksponeringen av en hendelse eller kampanje.
Dette kan de gjøre siden selskapet har fått tilgang til det Twitter kaller sin «brannslange» eller «fire hose». Dette er den komplette feeden av twittermeldinger, som nå har et daglig gjennomsnitt på en halv milliard poster. Topsy analyserer denne informasjonen og selger dataene videre.
Men hva skal Apple med et slikt selskap? Apple vil ikke engang bekrefte oppkjøpet, ei heller Topsy, så her er det synserne som må hentes frem i jakten på svar.
En åpenbar nytteverdi for Apple er å bruke analyseverktøyet til å anbefale musikk, filmer og TV-serier til sine iTunes-brukere.
Dessuten kan Topsys teknologi brukes til andre store datasett som genereres av Apples systemer, basert på brukernes handlinger. En analytiker forteller til Wall Street Journal at dataene Topsy genererer kan være til nytte også for annonsørene og innholdsleverandørene til Apple samt app-utviklere.
– Alle disse virksomhetene vil sette pris på å ha tilgang til mer av denne sanntids-dataen. Nå har Apple et skikkelig verktøy som å hjelpe sine brukere å bli bedre og smartere markedsførere, sier analytiker Debra Aho Williamson ved eMarketer til Wall Steet Journal.