BEDRIFTSTEKNOLOGI

Apple lanserer annonsenettverk i Norge

iAd ekspanderer.

iAd finnes nå i Norge, og skal være mer åpent og fleksibelt enn noen gang.
iAd finnes nå i Norge, og skal være mer åpent og fleksibelt enn noen gang. Bilde: Apple
6. okt. 2014 - 15:12

Apples iAd-nettverk for mobile enheter ble lansert i 2010, og poenget var å gjøre det enkelt for annonsørene å plassere reklame i applikasjoner til iPhone og iPad.

Det kan ikke sies at iAd ble noe enorm suksess, og Apple har slitt med å friste annonsører til å bidra. Man har oppfattet prisnivået som høyt (og Apple har jevnlig redusert prisene for å bruke iAd), annonsørene er låst i Apples økosystem, og mange annonsører har vært misfornøyd med hvor lite kontroll de har over kampanjene. Blant annet foreligger det svært lite informasjon om kundene - Apple skal besitte mye informasjon om disse, men deler det ikke med annonsørene.

Tidligere i år gjorde Apple det lettere for brukere å kjøre kampanjer: Alle med en Apple ID kan nå få tilgang til annonse-verktøyene, mens det tidligere kun var mulig for registrerte app-utviklere.

Og nå kommer altså iAd offisielt til Norge, i tillegg til resten av Norden og flere andre europeiske land. Det vil si at applikasjonene kan promoteres i totalt 25 land i Europa, Nord-Amerika og Asia.

Det er altså tydelig at Apple ikke gir opp annonsemarkedet, men det spørs om ekspansjonen er nok til å friste enda flere annonsører.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Les mer
Hvordan lage en stillingsannonse på Tekjobb?
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra