En av nøkkelpersonene bak radiotjenesten som er en del av mye omtalte Apple Music, Ian Rogers, har sluttet i Apple.
Rogers har vært essensiell i å bygge opp strømmetjenesten i etterkant at Apple kjøpte hele Beats-merkevaren i 2014. Hans ansvarsområde har vært Beats 1, som er en radiostasjon som sender musikk døgnet rundt fra flere lokasjoner i verden, og som settes opp av anerkjente djer og musikkeksperter.
Les også: Spotify beklager personvern-kaos
Det var Rogers som blant annet hentet inn djen og produsenten Zane Lowe, som igjen håndplukket et team av musikkjennere. Rogers har også ofte påpekt at det er det personlige preget som skiller Apple Music fra mange av konkurrentene.
Ifølge Financial Times skal hans oppsigelse ha kommet uventet på Apple og musikkbransjen, som han nå forlater til en ikke nevnt bransje som ikke er relatert til teknologi.
Selv om det ikke nødvendigvis er dramatikk forbundet med avgangen til Ian Rogers, kan det likevel knyttes til en bredere diskusjon rundt strømmemarkedet og Apples rolle i det.
Uklare tall
For bare få uker siden kom det frem en rapport som hevder at 48 prosent av de som har skrevet seg opp på den gratis testperioden for Apple Music har sluttet å bruke tjenesten, og kun elleve prosent av iOS-brukere skal ha prøvd tjenesten. Dette gjelder imidlertid kun amerikanske brukere.
Les også: Apple Music frikjent av EU
Apple selv er imidlertid uenig i disse påstandene, og forteller at 79 prosent av de som har begynt å bruke Apple Music benytter seg fremdeles av det. Tidligere i august bekreftet også Apple at musikktjenesten har elleve millioner prøvebrukere. Prøveperioden værer i tre måneder, og det blir interessant å se hvor mange faktisk fortsetter å bruke Apple Music etter den tid. Til sammenligning har Spotify 75 millioner gratisbrukere og 20 millioner betalende.
Det er altså fortsatt uavklart hvor stor suksess Apple Music er blitt, og hvordan tjenesten vil påvirke strømme-landskapet på sikt, men det er ingen tvil om at markedet for strømming totalt bare fortsetter å vokse.