Det sies at musikkens språk ikke kjenner noen grenser. På Internett kunne påstanden knapt vært mer gal, selv for internasjonalt markedsført musikk.
Apple lanserte sin storsuksess iTunes i ni europeiske land i oktober, men av ukjente årsaker er det bare Finland her i Norden som har fått butikk. Hva dette skyldes, vil ikke Apple si noe om, men det ble nylig kjent at iTunes i Irland ble utsatt i noen ekstra måneder på grunn av uenigheter med platebransjen.
Selv om norgessjef i Apple, Arne Odden, prøver å virke likegyldig, er det klart at han ønsker seg iTunes på plass så fort som mulig.
Det er åpenbart svært skadelig for Apple at konkurrenten Microsoft allerede er på plass i Norge med sin butikk og sitt format. Sanger som kjøpes hos Microsoft kan nemlig ikke spilles av på Apples iPoder eller iTunes. Kunder av Microsoft Music vil dermed ha svært gode grunner til ikke å velge iPod, men derimot en mp3-spiller som er med i Microsofts Playforsure-program, der alle følger Microsofts standard for rettighetsbeskyttelse av musikk.
Tilsvarende vil iTunes enorme popularitet i USA kunne hjelpe salget av iPod i mange år fremover. Musikksamlinger kjøpt av Apple kan nemlig bare spilles på deres spillere og noen få apparater fra samarbeidspartnere. 250 millioner sanger er solgt på iTunes så langt, ingen av dem med norske kredittkort.
Odden mener det ikke er et problem at MSN Music har vært alene på banen i Norge siden før jul.
- Men platesalg har vært på banen lenge, jeg er komfortabel med tilstanden. Tilgangen til musikk i det norske markedet er god i dag, vi får fylt våre iPods med musikksamlinger og det som finnes i musikkbutikkene, sier Odden til digi.no.
- Problemet har vært å få tak i iPods, ikke musikk, sier Odden, som mener han selger for få iPoder, rett og slett fordi varelagrene stadig blir revet bort raskere enn det fylles på.
digi.no spør så Apple Norge-sjefen om ikke Apple egentlig lovet en norsk butikk i oktober i fjor.
- Nei, vi lovet ikke iTunes i Norge i oktober. Vi skulle utvide i Europa, og det har vi gjort, sier Odden i Apple. Vi vil ikke kommentere hva som utsetter det. Jeg har notert det du sa om at vi burde hatt en norsk versjon, sier Odden.
Platebransjen har etter gjentatte forsøk fra digi.no ikke villet å kommentere hvordan det ligger an med rettighetsarbeidet. Gjentatte henvendelser til de store plateselskapenes kontorer i Norge ble ikke returnert.
En ansatt i en australsk bredbåndsleverandør røpet i august at de var i forhandlinger med Apple om bredbåndslinjer for iTunes, melder Australian IT. Men i november ville han ikke si noe annet enn at kommentaren hadde skaffet ham problemer. Apples folk ser ut til å ha fått streng munnkurv om utviklingen over hele verden, og musikkbransjen er også lite villige til å opplyse om det foregår forhandlinger. iTunes er ennå ikke åpnet i Australia, selv om ryktene har florert siden 2003.
Den irske versjonen av iTunes Music Store åpnet i januar. Mye tyder på at den i utgangspunktet skulle vært lansert sammen med ni andre butikker i oktober, men ble utsatt på grunn av uenighet med den irske rettighetsorganisasjonen IMRO.
Problemet, forklarer AP-journalist May Wong i et nyhetsbrev, er at et Whitney Huston-opptak av en Dolly Parton- eid sang ha forskjellige distribusjonsvilkår for ulike opptak fra forskjellige plateselskaper i forskjellige land. Det er ikke lett, og systemet er slett ikke skapt for Internett. Også i Norge må alle musikkbutikkene ha avtale emd alle plateselskapene.
– Hver enkelt butikk skal ha avtale med den enkelte leverandør, på samme måte som en fysisk butikk. Det kan gjøres på en litt annerledes måte på nett, på grunn av det tekniske, sier Øivind Svendby i platebransjens organisasjon IFPI.
Enkelte plateselskaper internasjonalt har gjort tiltak for å gjøre rettighetsavtalene enklere. Broadcast Music Inc prøvde seg allerede i 2002 med en slags internasjonal avtale.