Hollywood strittet lenge i mot, men har det siste året gitt seg i diskusjonene om å selge sitt innhold over nettet. Årsaken er både et økt salg og en enorm piratkopiering.
Det finnes en rekke tjenester som leier ut film over nettet. Slike tjenester streamer film til brukeren, men kan bare sees en gang, filmen lagres ikke.
Enkelte mellomstore aktører, som CinemaNow og MovieLink, er i gang med vanlig salg der brukere laster ned og eier filmen etterpå. Her i Europa har det blitt med spredde forsøk og svært begrenset utvalg.
Så langt har ingen av aktører i førstedivisjon startet med filmsalg, men over helgen skal etter alt å dømme både Apple og Amazon utvide sine nettbutikker med nettopp dette.
Apples iPod-modeller kan vise video og Apple har solgt TV-serier en stund. Spekulasjonene og lekkasjer rundt forhandlinger har gått lenge og forsterkes nå av at Apple har invitert amerikansk presse til en lansering i San Francisco på tirsdag. Apple skriver ikke hva som skal lanseres, men tittelen "It's showtime" peker mot film.
I følge lekkasjer fra forhandlingene i mellom filmselskapene og Apple, skal flere av de store aktørene fremdeles ikke ha kommet til enighet med Apple. Apple forsøker å presse prisene hardt, forteller kilder.
Det kan derfor være at utvalget er begrenset når Apple skal lansere.