Europeisk musikkbransjen møter i løpet av noen uker Internett for alvor. Hittil har engelske OD2 fått regjere alene med salg av musikk gjennom internett-leverandøren Tiscali og Microsofts Media Player.
Disse tjenestene kan benyttes av norske brukere, men uten markedsføring er det få som kjenner til muligheten. Les hvordan norske kunder kan koble seg opp i boksen øverst til høyre på denne siden.
Nylig åpnet Napster, men her er salget begrenset til bare engelske kunder.
Nå øker både konkurransen og prispresset. I løpet av nå får OD2 tre nye konkurrenter.
Først ut er etter alt å dømme Apple med iTunes, musikkbutikkene som for alvor fikk fart på musikksalget over nett i USA. Apple skal avholde en stor pressekonferanse i London 15. juni og invitasjonen til pressekonferansen levner ikke mye tvil: "The biggest story in music is about to get even bigger."
Apple åpnet iTunes for et år siden i USA og selger rundt 3,3 millioner musikkspor i uken.
I tillegg til Apple kommer også Sony i slutten av juni, skriver Cnet.
Det er foreløpig ikke kjent om iTunes og Sony vil være åpne for norske brukere.