Innføringen av støtten for annonseblokkering i Apples iOS 9 vekte mye oppmerksomhet forrige uke, spesielt da det ble kjent at flere applikasjoner som innførte annonseblokkering for Safari gikk rett til topps i nettbutikken.
Dette innebærer en ny utfordring for mediehus som baserer seg på annonseinntekter, samtidig som forbrukerne ønsker funksjonaliteten velkommen – den åpner for en ryddigere og raskere nett-opplevelse, tross alt.
Les også: Annonseblokkering allerede en hit i App Store
Den applikasjonen som gikk raskest til topps het Peace. Utvikleren, Marco Arment, påpekte tidlig at funksjonaliteten til Peace var rikere enn hos de fleste konkurrentene, med en del eksklusive muligheter og en omfattende blokkeringsliste.
Peace kostet også 29 kroner for å bruke.
Over helgen, da debatten om annonseblokkering virkelig skjøt fart, fikk Arment åpenbart en liten samvittighetskrise, og trakk tilbake appen etter to dager.
Stort press
Arment skrev i bloggen sin at det å få såpass mye suksess og omtale med Peace rett og slett ikke føltes bra, og at annonseblokkering krever en mer nyansert tilnærming som ikke enten blokkerer alt eller ingenting.
Arment følte uansett at det ikke var hans jobb å være den endelige dommeren over hva som er akseptert reklame og hva som ikke er det, og han syntes ikke det var verdt å være en del av denne «krigen».
Peace vil fortsatt fungere for de som hadde kjøpt appen, men vil ikke bli oppdatert eller videreutviklet. Arment skriver også at Purify og Crystal er andre gode annonseblokkere han anbefaler å bruke i stedet. Appen Crystal ligger i skrivende stund på andreplassen i norske App Store.
Les også: Stanser Adblock med en kodesnutt
Utvikleren rådet brukere å søke Apple om refusjon. For å gjøre dette må man gjennom en liten prosess hos Apple som utvikleren har ingen kontroll over.
Over 13.000 hadde allerede fått refusjon i løpet av helgen.
Overraskende nok tok Apple selv affære i går, og vil nå automatisk refundere alle som har kjøpt Peace-appen. Arment skriver at dette er noe som så godt som aldri skjer, og at dette er den mest rettferdige og ryddige løsningen som gjør ham fornøyd.
Dermed er sagaen om Peace-appen over, men problemstillingen med stadig mer omfattende annonseblokkering gjenstår.