Apple svarer ikke på spørsmål etter at en 10 år gammel jente fikk elektrisk støt av en defekt Ipad-lader ved Stathelle barneskole i Bamble i Telemark.
Laderen gikk fra hverandre under bruk, slik at de strømførende pinnene ble blottlagt.
Skolen sjekket samtlige av sine 200 Ipad-ladere og fant feil ved 12 av dem. Saken ble deretter varslet til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og Apple.
Les mer: Elev fikk støt av Ipad-lader
Apple som undersøker
Hvordan Apple selv forholder seg til saken, vil ikke selskapet snakke høyt om.
Formelt pågår det et samarbeid mellom selskapet og tilsynsmyndigheten.
Hos Nkom opplyser senioringeniør Paul-Erling Lia at det er Apple som nå gjør grovarbeidet.
– For øyeblikket er det Apple som gjør omfattende undersøkelser for å finne ut omfanget av problemet og hva som er grunnen til at dette har skjedd, sier Lia til digi.no.
Les også: Enklere å få ladet pc-en mens du venter på flyet
Spørsmålene
Vi har bedt Apple svare på følgende spørsmål:
- Hvordan følger selskapet opp denne saken?
- Hva gjør selskapet for å finne ut hvordan defekte ladere havnet i butikkhyllene?
- Hva har selskapet funnet ut så langt?
- Hvem har produsert de aktuelle laderne?
- Hva gjør Apple for å forhindre slike situasjoner i fremtiden?
Lang lang rekke
Spørsmålene rettes først til det norske kontoret, som Nkom har kontakt med.
Her blir digi.no henvist til det norske PR-kontoret.
Der får vi respons på spørsmålene i form av en e-post fra London.
I den britiske hovedstaden har Apple Europe en egen PR-sjef for Ipad i EMEA-området. Det vil si Europa, Midt-Østen og Afrika.
Hun heter Laura Bonney.
– Ikke sitér meg på dette...
– Sikkerheten til våre kunder er veldig viktig for oss, og vi har utformet alle Apple-produkter i tråd med nasjonale sikkerhetskrav. Vi jobber tett med myndighetene, skriver hun i e-posten.
Men digi.no får ikke lov til å sitere henne på dette. Ms Bonney understreker at denne kommentaren er fra Apple og fra ikke PR-direktøren for Ipad Europe.
Etter som dette ikke gir ett eneste konkret svar, ber vi henne høflig om å svare på spørsmålene som digi.no har stilt.
Det er ett døgn siden, og Apple har ikke gitt lyd fra seg.
Løs plugg
Nkom kjører en mer åpen linje og har så langt følgende informasjon:
Pluggdelen i laderen er en separat del som kan byttes ut avhengig av type plugg som anvendes i det aktuelle landet. Det er selve pluggdelen som er problemet.
– I følge våre opplysninger er det to produsenter av disse pluggene, og Apple undersøker nå om begge pluggene er rammet, sier senioringeniør Lia.
Han har fått tilsendt to av de defekte laderne fra skolen, blant annet den som påførte eleven støt. De øvrige 10 gjennomgår sjekk hos Apple.
– Etter et møte med Apple i dag, har vi fått bekreftet at svakheten foreløpig kun er funnet på ladere av typen Volex AP3D, sier Lia.
Les også: – USB-C er en sikkerhetsrisiko