For tre måneder siden ble det kjent at IBM og Apple inngikk partnerskap om å jobbe tettere sammen med utvikling av forretningsapplikasjoner, og Apple skal selge sine enheter med disse applikasjonene forhåndsinstallert til bedrifter.
Nå kommer det frem enda mer informasjon om hvordan Apple vil inn på bedriftsmarkedet i større grad, og utfordre tradisjonelle forretningsvennlige selskaper som Dell eller HP.
Ifølge Reuters, som sitter på mye informasjon angående disse planene, har Apple allerede begynt å ansette dedikerte selgere som skal jobbe mot bedriftssegmentet, samt inngått nye samarbeid med utviklere for å designe nye applikasjoner.
Apple har opplevd noe nedgang i visse kategorier den siste tiden, særlig iPad-salget er ikke så bra som det engang var, og offensiven i retning bedriftsmarked skal være et skritt for å motarbeide det.
Det er ellers få detaljer angående den nye strategien, men Apple skal ha vært i kontakt med app-utviklere som ServiceMax og PlanGrid, som spesialiserer seg på å selge applikasjoner til forretnigner.
Det er snakk om apper som er designet for å dele byggeplaner mellom bygningsarbeidere eller styre teknikere og gi dem informasjon raskt.
Apple skal ha sendt selgere til flere andre selskaper, og ellers vært i tett kontakt med mange utviklere. Men ingen vil si nøyaktig hva disse møtene og middagene går ut på.
Det har heller ikke vært kjent hvordan samarbeidet mellom IBM og Apple kommer til å se ut i tiden fremover, da det ikke har foreligget noe konkret fra disse to selskapene siden den opprinnelige kunngjøringen.
Apple har aldri hatt en konkret modell for hvordan å forholde seg til bedrifter, da selskapet oppfatter bedriftsmarkedet som vanskelig og rotete, sier en analytiker til Reuters, og påpeker at Apple likevel ønsker å øke markedsandelene, og er derfor nødt til å se mot nye markeder. Apple skal også ønske å bruke IBMs ekspertise i analyse og sikkerhet i sine kommende applikasjoner, sies det.
Les også:
- [08.08.2014] IBMs veddemål
- [16.07.2014] Apple og IBM inngår ekteskap