Apples iPad definerte i praksis markedet for moderne nettbrett da den kom for drøyt to år siden. Men senere har nettbrett fra andre leverandører og med andre operativsystemet enn iOS greid å karre til seg en del av markedet. I første kvartal i år hadde iPad en markedsandel på 58,1 prosent, ifølge analyseselskapet IHS iSuppli.
I går kom analyseselskapet med tall for nettlesermarkedet i årets andre kvartal, og disse viser at iPad vinner tilbake en stor del av de markedsandelene nettbrettet har mistet.
Markedsandelen var i andre kvartal på 69,6 prosent, den høyeste siden første kvartal i 2011, da markedsandelen var på 70,0 prosent.
Veksten i markedsandel skyldes kraftig vekst i salget. Antallet solgte iPad-er økte med 44,1 prosent fra første til andre kvartal i år, mens den generelle veksten i markedet den samme perioden var på 20,3 prosent.
Dette betyr at de aller fleste av Apples konkurrenter i nettlesermarkedet ikke bare mister markedsandeler, men også solgte færre nettbrett i andre kvartal enn i første.
Blant de fire største konkurrentene til Apple – Samsung, Amazon, Asus og Barnes & Noble – er det bare Samsung og Asus som kan vise til vekst i salget. Asus øker salget med respektable 26,2 prosent, men fra et ganske lavt utgangspunkt. Samsungs nettbrettsalg vokste med bare 2,8 prosent i perioden. Nettlesersalget til både Amazon og Barnes & Nobles sank med over 25 prosent. Også salget til de mindre nettleserleverandørene har blitt redusert med omtrent like mye mellom først og andre kvartal.
– Apple gjør alt riktig for å gjenoppbygge sin dominante posisjon innen nettbrett, sier Rhoda Alexander, direktør for nettbrett- og monitorundersøkelser hos IHS, i en pressemelding.
– Selskapet flytter grenser for visuell ytelse med den nye iPad-en, samtidig som det tilbyr kunder en lavere priset alternativ med iPad 2. Men den ventede av lanseringen av 7-tommers versjonen av iPad i september, sender Apple et klart signal om at selskapet planlegger å dominere dette markedet på lang sikt, sier Alexander, som mener at rivalene Google og Microsoft må kjempe i betydelig motvind i tiden framover. Hun mener det er viktig å innse at det kundene kjøper når de velger seg et nettbrett, er et økosystem og en opplevelse, ikke bare en bit med maskinvare.
To produkter eller produktfamilier som kan rokke ved iPads posisjon i tiden som kommer, tilbys direkte fra de to nevnte plattformleverandørene, nemlig Googles Nexus 7 og Microsofts Surface-produkter.
Men IHS er usikre på om disse produktene først og fremst er laget som eksempler til etterfølgelse eller om Google og Microsoft nå skal bli varige leverandører av nettbrett. Interessen for produktene fra både Google og Microsoft er stor, selv om bare Nexus 7 foreløpig er i salg, og bare i noen få land så langt.
– [...] begge har potensial til å ende opp som store aktører, selv om deres opprinnelige hensikt var å demonstrere hvordan det kunne gjøres. Microsoft vil spesielt være én å holde øye med, med selskapet eksisterende Xbox-fellesskap på forbrukersiden og dets operativsystemet-dominans på bedriftssiden, mener Alexander.
IHS påpeker at nettlesere til nå primært har vært en forbrukerfenomen, men at den neste store slaget vil skje i bedriftsmarkedet, noe selskapet omtaler som et slag mellom titaner.
Les også:
- [11.09.2012] Voldsom nettbrett-vekst
- [07.09.2012] Apple kutter Samsung-kjøp
- [03.09.2012] Fornyer braksuksess
- [15.06.2012] – Apple fester brett-grepet
- [04.05.2012] iPad beholder forspranget
- [11.04.2012] Tror Microsoft må spille tredjefiolin
- [15.03.2012] – Android størst på nettbrett fra 2015
- [09.03.2012] – Forbrukere vender ryggen til pc-er