På WWDC-konferansen på mandag dro Apple sløret av et knippe nye utviklerverktøy som skal gjøre utviklingen av både vanlige apper og såkalte «utvidet virkelighet»-apper vesentlig enklere enn før.
En av nyhetene er et nytt tilskudd til Apples programmeringspråk Swift, nemlig rammeverket SwiftUI, som skal gjøre det mye enklere å lage grensesnitt på tvers av alle Apple-plattformene med mye mindre koding enn før.
Lettfattelig og kjapt
SwiftUI benytter en lettfattelig, såkalt deklarativ kode til utformingen av grensesnittene, som innebærer at man simpelthen kan fortelle grensesnittet hva det skal gjøre gjennom enkle beskrivelser – som igjen gjør koden enklere å både skrive og lese.
SwiftUI byr også på automatisk funksjonalitet, som inkluderer grensesnitt-layout, mørk modus med mer. API-et er det samme på både iOS, iPadOS, macOS, watchOS og tvOS, slik at utviklere kjappere kan lage apper på tvers av alle Apple-plattformene.
API-et fungerer ifølge Apple sømløst med nye, grafiske designverktøy som er bygget inn i den nye 11.0-versjonen av Xcode, som er IDE-et (integrated development environment) til macOS som inneholder verktøy for utvikling av programvare til alle Apple-plattformene.
Det nye Xcode 11-verktøyet gjør det mulig å kjapt snekre sammen et grensesnitt med SwiftUI helt uten å skrive noe kode. Swift-koden genereres automatisk, og når koden modifiseres vil endringene vises med én gang slik at utviklere kan se automatiske forhåndsvisninger i sanntid av hvordan grensesnittene vil se ut.
Nye AR-verktøy
I tillegg til dette har Apple også lansert nye verktøy spesifikt rettet mot utvikling av AR-apper, eller «utvidet virkelighet»-apper. Selskapet kunngjorde nemlig den nye 3.0-versjonen av API-en ARKit. Denne byr blant annet på «motion capture»-funksjonalitet, som lar utviklere integrere måten mennesker beveger seg på inn i appen.
ARKit 3.0 kommer også med en ny funksjon kalt «people occlusion», som innebærer at AR-innhold vil kunne dukke opp på en naturlig måte foran eller bak levende personer. Meningen er altså å gi mer realistiske AR-opplevelser.
Apple lanserer samtidig et nytt AR-rammeverk kalt RealityKit, som er bygget fra grunnen av spesifikt for AR-applikasjoner. Dette byr blant annet på fotorealistisk rendering, kameraeffekter, animasjoner og fysikk.
På AR-fronten har Apple også lansert Reality Composer, en ny applikasjon som gir utviklere verktøy til å prototype og produsere AR-innhold uten forhåndskunnskaper ved hjelp av et «dra og slipp»-grensesnitt og et stort antall 3D-objekter- og animasjoner i høy kvalitet som kan manipuleres på ulike måter.
Mer informasjon om de nye AR-fremstøtene finner du hos Apple.
Les også: Apples nye Mac Pro ligner på en kjøkkenrasp – og starter på over 60 000 kroner »