Økonomiprofessor Frans Melin mener først og fremst det er varemerket som skaper hype rundt produktet.
– Det er enkelte som ikke hadde tenkt å kjøpe en sånn klokke i det hele tatt, men som kjøper en bare fordi den er fra Apple. Varemerket er veldig attraktivt, sier han til nyhetsbyrået TT.
En som hadde stått i kø utenfor en elektronikkbutikk siden torsdag kveld, sier det er klokkens ytelse som er viktigst.
– Jeg hadde stått her i en uke om jeg måtte det, sier Tony Khwanma fredag.
Apple Watch vil ifølge Apple-sjef Tim Cook snakke med eierens iPhone og den kan vise varsler fra de aller fleste apper på telefonen, inkludert tekstmeldinger, innkommende anrop og varsler fra sosiale medier.
Da smartklokken kom i butikkene i USA i april, ble lagret tømt på noen timer. Fredag morgen kom den altså i salg i Sverige. Det er ikke offentliggjort når salget begynner i Norge. (©NTB)
Les også: Norske apper er klare for smartklokka
Så du denne? Ble ikke Apple-klokka egentlig designet i Norge for 20 år siden?