Nokia og de største leverandørene har hittil laget mye av innmaten til sine mobiltelefoner selv, men etterhvert blir bransjen mer og mer lik PC-industrien. Du kan kjøpe komponentene på det åpne marked og sette samme telefoner selv.
Asiatiske leverandører som arbeider etter denne modellen vil få sitt store gjennomslag i 2004, spår nordens kanskje ledende mobil-analytiker, danske John Strand.
Dette er en av de viktigste endringene som vil skje i 2004, spår Strand i en fersk oppsummering av utviklingen fremover for det europeiske mobilmarkedet.
Strand spår at de hovedsakelig Taiwan-baserte leverandørene, som Microcel, Compal, HTC, Wistron, Mitac, BenQ og Quanta, vil bli mye mer synlig i 2004. Men kanskje ikke for sluttkundene - mange av telefonene fra disse leverandørene selges under andre navn, blant med mobilselskapenes logoer.
Strand spår også vekst for de store asiatiske produsentene LG, Samsung, Sharp og Panasonic. Til sammen vil de asiatiske leverandørene i løpet av 2004 kapre en fjerdedel av markedet.
Her er noen av de andre spådommene Strand gjør for det europeiske mobilmarkedet i 2004:
- Fortsatt prispress, både på tale og SMS, og dreining mot enklere prising. Året som gikk gav store kutt for abonnentkundene her i Norge, nå spår Strand priskutt for kontantkort-kundene.
- Prispresset vil tvinge mobilselskapene til økt fokus på kostnader og mange vil outsource deler av virksomheten.
- Innen design av telefoner vil utbrettbare modeller med lokk bli stadig vanligere.
- 2004 vil bli året EDGE-året. EDGE er en standard for dataoverføring som mange kaller 2,5 G, altså nesten UMTS. I løpet av 2004 vil de fleste mobilselskapene åpne for EDGE og mobilprodusentene vil lansere svært mange EDGE-telefoner.
- Microsoft vil fremdeles ikke gjøre noe stor innhogg i mobilbransjen med sitt Windows-system.
- Flere UMTS-nett vil åpnes i løpet av året, blant annet Telenor og Netcom her i Norge. Men telefonene vil fortsette å skuffe mange, både når det gjelder batterilevetid og store størrelser.
- De største aktørene T-Mobil, Vodafone og Orange vil begynne å kjøpe opp mindre konkurrenter igjen.
- Prispresset vil tvinge operatørene til å skape mer fokuserte tilbud til mindre grupper av sine kunder. Den andre store trenden er forsøkene på å samle innhold under mobiloperatørene portal - i motsetning til at tjenesteleverandørene har hver sin tjeneste. Modellen alle vil forsøke å kopiere er Vodafone Live. Strand trekker frem fire selskaper han mener vil fokusere på dette i 2004, hvorav Telenor er et.
- For å gjøre mobilbutikkene mer effektive, vil flere operatører gi butikker som selger deres abonnement en andel av inntektene fra kundene de verver. Dette vil gi dyrere telefoner for de mindre attraktive kundene.